Francouzskou cinematéku v Paříží zaplavila „nová vlna“ Françoise Truffauta

12. listopad 2014

Jeho posedlost filmem nejlépe vystihuje historka, jak vysadil německého stopaře, který neznal Fritze Langa. Režisér François Truffaut patří k největším osobnostem francouzské kinematografie. Spolu s Jean-Lucem Godardem a Claudem Chabrolem se řadí k předním filmařům Francouzské nové vlny. Retrospektiva k třicátému výročí náhlého úmrtí francouzského režiséra Françoise Truffauta potrvá v pařížské Cinémathèque française do 30. listopadu.

S francouzskou cinématékou vázalo Françoise Truffauta velké pouto, protože právě tam se seznámil s kinematografií a potkal osobnosti, které ho ovlivnili, jako byl například Jacques Rivette, Éric Rohmer nebo Jean-Luc Godard a další „cinefilové“, kteří se společně s ním, stali hlavními představiteli Francouzské nové vlny.

Retrospektiva představuje Truffauta od dětství, „můžete tady vidět třeba jeho deníček ze 40. let, kam si zapisoval a už tehdy hodnotil, nebo spíš známkoval, filmy, které viděl v kině,“ vysvětluje kurátorka Florence Tissotová.

V 50. letech se Truffaut stal velkým filmovým kritikem, který publikoval hlavně ve vlivném časopise Cahiers du cinema. Kde publikovali i další z pozdějších přdstavitelů Francouské nové vlny. „Výstavu jsme koncipovali spíš tematicky než časově. Zaměřili jsme se tak hlavně na způsob jeho tvorby, používání dekorací i práci s herci a herečkami a samozřejmě se svými spolupracovníky,“ upřesňuje kurátorka.

François Truffaut byl až posedlý filmem, to jen vypovídá o jeho všestrannosti. Byl scénáristou, například Godardova filmu U konce s dechem, producentem, založil společnost les Films du Carrosse, i hercem, hrál ve snímku Stevene Spielberga Blízká sekání třetího druhu. François Truffaut byl od 50. let známý hlavně jako filmový kritik, nesmlouvaný a tvrdý.

03249230.jpeg

„Filmy Françoise Ftruffauta jsou považovány často za velmi pozitivní, zábavné, v kterých hrají neherci a děti. Jako třeba úspěšný film Les Quatre Cents Coups, v češtině Nikdo mě nemá rád. Za který získal cenu na festivalu v Cannes. Na druhou stranu točil trýznivé snímky plné vztahových problémů. To třeba ve snímků Zelený pokoj, o muži, který je posedlý svou mrtvou ženou. „Takže bylo zajímavé srovnat veškerou jeho tvorbu do jedné výstavy. Vidíme jeho vůbec první krátkometrážní snímek Les Mistons, Uličníci, z roku 1957. I poslední film z roku 1983 Vivement dimanche ! Konečně neděle!“ Každý Truffautův film je zastoupený buď archivními dokumenty, scénářem, fotografiemi z natáčení nebo kostýmy.

„Ale samozřejmě některé snímky byly pro Françoise Truffauta signifikantní, těm se věnujeme víc.“ K těm patří ty, které spojuje postava Antoina Doinela. Mladíka, kterého v několika Truffautových snímcích ztvárnil Jean-Pierre Léaud. Jako čtrnáctiletého ho v roce 1959 Truffaut objevil pro svůj snímek Les quatre cents coups. Postava Antoina Doinela se nakonec objevila v pěti Truffautových filmech, posledním byl L'amour en fuite - Láska na útěku z roku 1979. „Je to něco hodně neobvyklého, aby herec ve filmu rostl se svou postavou po dobu dvaceti let,“ vysvětluje Florence Tissot.

03249231.jpeg

Truffaut díky svým producentským schopnostem navázal vztahy na americkou distribuci, jmenovitě Helen Scottovou. Která mu navíc zprostředkovala setkání s Alfredem Hitchcockem. Z čehož vzešla známá publikace Rozhovory Hitchcock - Truffaut. Snímky Françoise Truffauta měly ve Spojených státech na tu dobu výjimečnou kinodistribuci a staly se tak hodně oblíbené. Za snímek Americká noc získal Truffaut v roce 1974 Oscara.

Spustit audio