Formanův návod na štěstí. Osudy na Vltavě k nedožitým devadesátinám proslulého režiséra

7. únor 2022

„Já to psát nebudu, ty to napiš, bude to vlastně můj život, jak ho prožil Jan Novák,“ řekl Miloš Forman Janu Novákovi. Vznikla kniha Co já vím?, kniha o úspěšném českém a světovém režisérovi a scenáristovi z pera úspěšného česko-amerického spisovatele.

Miloš Forman otvírá čtenářům pohled na svůj život a uměleckou dráhu upřímně a věcně, podobně jako je zvyklý vyprávět i ve svých filmech. Z prvního vydání knihy (1994) se u příležitosti Formanových nedožitých devadesátin bude od pondělí 14. února číst ve vltavských Osudech.

Jeho dětství poznamenala válka. Narodil se 18. února 1932 v Čáslavi v rodině učitele jako nejmladší ze tří bratrů. O rodiče ovšem brzy přišel; otce zatklo gestapo za členství v odbojové skupině a matku nedlouho poté za šíření protiříšských letáků. Oba zemřeli v koncentračním táboře. V autobiografii k tomu Forman poznamenává: „Mí rodiče byli vlastenci a více méně právě kvůli tomu zemřeli. Něco z toho kmenového pocitu prosáklo i do mě, a když jsem se najednou ocitl daleko od své země, kultury – a také od rodiny, která uvízla v Praze, pořád mě to táhlo zpátky.“

Miloš Forman v přátelském objetí s Dannym DeVitem a Jackem Nicholsonem.

Část války prožil u příbuzných, po ní nastoupil do internátní školy pro válečné sirotky v Poděbradech, kde jeho spolužáky a pozdějšími přáteli byli Václav Havel, bratři Mašínové nebo Ivan Passer. Posléze vystudoval scenáristiku na pražské FAMU a už během studií působil jako pomocný režisér a asistent Alfréda Radoka. Do roku 1968 natočil v Československu s kameramanem Miroslavem Ondříčkem několik úspěšných snímků. Pozornost vzbudil už Konkurs z roku 1963. Tehdy s Jiřím Suchým a Jiřím Šlitrem uspořádali v divadle Semafor „falešný konkurz“ pro mladé zpěvačky. Dokument zachytil různé okamžiky, včetně trémy či trapnosti, byl to jakýsi černo-humorný pohled na společnost, charakteristický ostatně i pro další snímky. Mezi ně patřil Černý Petr (1963), který k překvapení svého tvůrce získal hlavní cenu na festivalu v Locarnu, Lásky jedné plavovlásky (1965) a samozřejmě  Hoří, má panenko (1967).

V témže roce dostal Miloš Forman povolení vycestovat do USA, aby zde točil svůj první americký film Taking Off. Jen o rok později ale dochází k sovětské okupaci a režisér se rozhoduje, co dál. V té době měl ještě americké vízum, na rozdíl od své manželky Věry Křesadlové, která se nakonec rozhodla zůstat i s dětmi, dvojčaty Petrem a Matějem, v Československu. Režisér zakotví v New Yorku a Československo občas navštěvuje, naposledy ještě v roce 1970.

Moje filmařské instinkty byly příliš české… V každém případě jsem musel změnit styl práce.
Miloš Forman

Taking Off (1971) propadl. Miloš Forman se ale vzdát nehodlal. „Moje filmařské instinkty byly příliš české… V každém případě jsem musel změnit styl práce,“ zhodnotil to později. Změna pohledu a způsobu práce se vyplatila. Hned další film Přelet nad kukaččím hnízdem (1975) s Jackem Nicholsonem v hlavní roli posbíral pět Oscarů. Následovaly Vlasy (1979) a Ragtime (1981) a pak Amadeus (1984), za který získal Forman Oscara v režisérské kategorii. Snímek proměnil ve zlaté sošky 8 ze 13 nominací, oceněn byl například i Theodor Pištěk za kostýmy či Karel Černý za výpravu.

Úspěch Amadea se Formanovi sice už překonat nepodařilo, ale i další filmy byly úspěšné. Některé z nich více u kritiků než divácky, například Valmont (1989), adaptace románu Nebezpečné známosti. Následovaly Lid versus Larry Flynt (1996), Muž na Měsíci (1999) a Goyovy přízraky (2006).

Odměna pro outsidera

Byla to nerozlučná tvůrčí dvojice - Miloš Forman (vpravo) a kameraman Miroslav Ondříček

„Práce ve střižně mě hrozně baví a moc rád sleduju, jak se z nesouvislých kousků filmového pásu souká souvislý příběh,“ říká Forman v knize. Její čtenáře zase baví skládat si příběh o jednom neobyčejném osudu. Dočítáme se o filmařině, hercích, o lidech, o práci, vítězstvích i prohrách, o podstatě Formanova žití. „V životě jsem vždycky dělal všecko pro to, abych vyhrál,“ říká režisér. „Vůle k vítězství patří k mým základním hnacím silám a všímám si jí i u jiných. Když snad nejlepší sportovec všech dob, Michael Jordan, dokázal silou vůle a ryzím mistrovstvím dovést svůj basketbalový tým k nejvyšším metám, rozbrečel se štěstím. Podle mě ale ten pláč nevyjadřoval nějaké čiré štěstí, kterým se člověk nafoukne jak balon a stoupá k nebi. Spíš jsem v něm viděl šťastné zadostiučinění člověka, který konečně dosáhl svého, úlevu, že všechna ta vleklá dřina je u konce, a poznání, že příští vítězství bude ještě větší dřina. Bylo to tvrdě vybojované štěstí outsidera, který ze sebe vymáčkl, co v něm bylo, a dočkal se odměny.“

Spustit audio

Související