Focení bývalo snazší, lidi si nepotřebovali chránit identitu, říká portrétista Ostravy Viktor Kolář. Vytvořil soubor, který se dá jen těžko nahradit

26. prosinec 2022

Šedé, černé, bílé. Stopy prachu, muldy, továrny, ulice a v nich lidé zachycení těsně před tím, než se pohne čas a něco se stane. Takové jsou fotografie ostravského rodáka Viktora Koláře, kterého po peripetiích s knihou Ostrava – obležené město nakonec ocenil i Moravskoslezský kraj. „Cena Jantar je pro mě důležitá. Její iniciátoři pochopili, že Kolář fotil Ostravu celý život a dal dohromady soubor, který se dá jen těžko nahradit,“ říká. Do Vizitky ho pozvala Eva Lenartová.

Ve světě fotografického papíru, vývojek a dalšího vybavení vyrůstal Viktor Kolář odmala, protože jeho otec Viktor Kolář starší měl s tímto zbožím obchod.

Viktor Kolář, Ostrava, 1967

Sám také fotografoval, na rozdíl od Koláře juniora dokumentaristy se ovšem řadil spíš mezi fotografy reportážní (výběr jeho snímků vyjde v roce 2023 díky jeho synovi knižně). Vystudoval Pedagogický institut, ovšem zajímal ho hlavně vítkovický fotokroužek. Cestou do knihovny se často zastavoval u koksovny Karolina a pozoroval, jak do vzduchu stoupá barevný dým. Fotografie ovlivněné těmito prožitky vystavil i na své první výstavě roku 1964.

Věděl jsem, že jedu na pět let

Důležitou kapitolou v životě Viktora Koláře byl odchod do Kanady v roce 1968. Práci tam získal v molybdenovém dole, později ale i za oceánem začal fotografovat. Zaznamenával život v montrealských obchodních centrech a své fotografie prezentoval na výstavě v Optica Gallery.

Viktor Kolář, Toronto, 1979

Záhy ale pochopil, že potřebuje fotit Ostravu. „Už před odjezdem jsem si říkal, že venku budu pět roků a přítelkyni jsem dal hlídat své negativy ze šedesátých let. „V Kanadě jsem prošel náročnými džoby a věděl jsem, že jsem dostatečně vyzbrojen na to, abych po příjezdu do Československa mohl přijmout jakoukoliv práci,“ vzpomíná. V Ostravě pak putoval coby dělník do hutí, později pracoval jako kulisák v Divadle Petra Bezruče, kde se potkal kupříkladu s výtvarníkem Jiřím Davidem nebo pozdějším provozovatelem klubu Bunkr Richardem Nemčokem.

Od roku 1985 byl Viktor Kolář fotografem ve svobodném povolání. Na otázku, kdy podle něj byla Ostrava nejvíc fotogenická, odpovídá oklikou směřující k subjektivnímu vnímání rytmu života. „Souvisí to s energetickým potenciálem, který časem ochabuje, jak ubývá sil. Fotografovaným lidem musíte ukázat, že jim nic nekradete, naopak, že jim dáváte možnost něco vytvořit. Většinou mě nechali fotit, když jsem řekl, že jsem z fotoklubu z Prahy a že připravuju výstavu,“ usmívá se.

Viktor Kolář, Ostrava, 2002

„Nikdy ale nemůžete mít na krku pověšený foťák a holedbat se, ty nejlepší fotky vznikají v atmosféře nevyjevené spolupráce.“ Dodává, že fotografování za minulého režimu bylo jednodušší hlavně v tom, že lidi si nepotřebovali chránit identitu. „Teď už vás gestem zaženou. Dnešní doba je pro fotografa nesnadná, ale výzva zkusit to tu je.“

Už téměř dvacet let fotí Viktor Kolář barevně na digitální foťák, o (ne)výhodách této praxe mluvil v rozhovoru také, stejně jako o letech, která strávil vyučováním na FAMU. Detailně popsal také moment, který ho na fotografovaném objektu nejvíc zajímá – spíš než aktuální stav je to cesta, po které se do něj dostal.

Spustit audio

Související