Finále rozhlasových symfoniků s klavíristou Lukášem Vondráčkem
Na závěrečném koncertě sezony rozhlasových symfoniků pod vedením jejich šéfdirigenta Alexandra Liebreicha, zazní v pondělí 6. května ve Dvořákově síni pražského Rudolfina Symfonie „Malíř Mathis“ od Paula Hindemitha a První klavírní koncert Johannesa Brahmse. V něm se jako sólista představí rezidenční umělec SOČRu, Lukáš Vondráček.
Čtěte takéFestivalové rádio Pražského jara: Poslechněte si výběr nejlepších koncertů z minulých ročníků
Brahmsův První klavírní koncert je výrazem pohnutého a emocionálně intenzivního období v životě svého autora, které významně spoluutvářeli Robert a Clara Schumannovi. Obdiv, respekt, smutek nad důsledky psychické nemoci vzácného přítele, citové vzplanutí k jeho ženě, morální zábrany – celkově silný nápor na mladého muže. Schumannova smrt v červenci 1856 uzavřela jednu velkou, pohnutou a bouřlivou kapitolu v Brahmsově životě. Koncert d moll, dokončený roku 1858, ji obráží. Vzniklo dílo bouřlivé, vpravdě romantické, prostoupené mollovými melodiemi i ušlechtilým patosem. Provedení Lukášem Vondráčkem, skutečně mimořádným interpretem, garantuje velkou událost.
„Brahms si myslím, že nikdy není o takové té prvoplánové virtuozitě, samozřejmě to není nic jednoduchého. Trvá to trochu déle, než si prsty na ty různé hmaty zvyknou, než jak tomu je třeba u Chopina… U Brahmse je vždycky nejtěžší jakoby uchopit tu strukturu… Konkrétně toto dílo má skoro padesát minut, může to působit takovým fragmentovaným dojmem. Je potřeba opravdu chápat od první noty až po poslední, o co tam jde, a vystavět to, aby to dávalo smysl,“ říká Lukáš Vondráček.
Symfonie „Malíř Mathis“, která odkazuje ke třem částem Isenheimského oltáře, nejvýznamnějšího díla Matthiase Grünewalda, se vyznačuje hlubokou symbolikou a také paralelami se životem svého autora. Na stejnojmenné opeře Hindemith pracoval v letech 1933–4, v nesmírně složitém období. Opera se nesměla uvést, Hindemith byl obviněn ze sympatií k bolševikům, propuštěn z berlínské univerzity a nakonec ve své rodné zemi jako skladatel zakázán. Stejnojmenná třídílná symfonie ovšem v Berlíně zazněla. Hindemith ji sestavil na návrh Wilhelma Furtwänglera už roku 1934. Přední dirigent se skladatele vehementně zastával a ohromnou solidaritu projevilo při provedení v listopadu 1934 i publikum – ovace v úvodu večera trvaly celých 20 minut.
PROGRAM:
Paul Hindemith (1895–1963): Symfonie „Malíř Mathis“
Johannes Brahms (1833–1897): Koncert pro klavír a orchestr č. 1 d moll op. 15
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Alexander Liebreich – dirigent
Lukáš Vondráček – klavír
Koncert se koná v pondělí 6. května od 19:30 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina.
Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava.
Záznam nabízí ve středu 8. května od 20 hodin ČRo D-dur.
Koncert bude vysílán také v síti rozhlasů Eurorádia (Španělsko, Slovinsko, Turecko, Lotyšsko, Chorvatsko a Sársko).
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...
Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Lidský faktor
Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová