Filmem roku je Šarlatán. Celkem posbíral pět Českých lvů
Snímek Šarlatán, který bude za Českou republiku bojovat v oscarovém klání, ovládl i letošní České lvy. Získal celkem pět sošek včetně ceny za nejlepší film. Poslechněte si Vizitku, ve které režisérka Agnieszka Holland s Tomášem Pilátem probírala svůj vztahu k léčitelům, společenskou angažovanost i to, proč ji těsně po absolutoriu FAMU nabídl adopci režisér Andrzej Wajda.
28. ČESKÝ LEV
NEJLEPŠÍ CELOVEČERNÍ FILM
Šarlatán – producenti Šárka Cimbalová, Kevan Van Thompson
NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM
V síti – režie Barbora Chalupová, Vít Klusák – producenti Vít Klusák, Filip Remunda
NEJLEPŠÍ REŽIE
Šarlatán – Agnieszka Holland
NEJLEPŠÍ HEREČKA V HLAVNÍ ROLI
Krajina ve stínu – Magdaléna Borová
NEJLEPŠÍ HEREC V HLAVNÍ ROLI
Šarlatán – Ivan Trojan
NEJLEPŠÍ HEREČKA VE VEDLEJŠÍ ROLI
Krajina ve stínu – Petra Špalková
NEJLEPŠÍ HEREC VE VEDLEJŠÍ ROLI
Modelář – Jiří Mádl
NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
Krajina ve stínu – Ivan Arsenjev
NEJLEPŠÍ KAMERA
Šarlatán – Martin Štrba
NEJLEPŠÍ STŘIH
Krajina ve stínu – Jan Daňhel
NEJLEPŠÍ ZVUK
Šarlatán – Radim Hladík jr.
NEJLEPŠÍ HUDBA
Krajina ve stínu – Jakub Kudláč
NEJLEPŠÍ SCÉNOGRAFIE
Marie Terezie II – Martin Kurel
NEJLEPŠÍ KOSTÝMY
Krajina ve stínu – Zuzana Bambušek Krejzková
NEJLEPŠÍ MASKY
Havel – Adriana Bartošová, René Stejskal
NEJLEPŠÍ TELEVIZNÍ FILM NEBO MINISÉRIE
Herec – hlavní producenti Rastislav Šesták, Peter Bebjak, Kateřina Ondřejková – hlavní tvůrce Peter Bebjak, Petr Bok
NEJLEPŠÍ TELEVIZNÍ SERIÁL
Zrádci – hlavní producenti Viktor Tauš, Jan Lekeš – hlavní tvůrci Viktor Tauš, Matěj Chlupáček, Miro Šifra
NEJLEPŠÍ ANIMOVANÝ FILM
Barevný sen – režisér, producent, výtvarník Jan Balej
NEJLEPŠÍ KRÁTKÝ FILM
Anatomie českého odpoledne – režie Adam Martinec – producent Matěj Paclík
CENA MAGNESIA ZA NEJLEPŠÍ STUDENTSKÝ FILM – nestatutární cena
Anatomie českého odpoledne – režie Adam Martinec
NEJLEPŠÍ FILMOVÝ PLAKÁT - nestatutární cena
Krajina ve stínu - Jan Poukar
CENA FILMOVÝCH FANOUŚKŮ - nestatutární cena
V síti – Barbora Chalupová, Vít Klusák (ocenění režiséři)
MIMOŘÁDNÝ PŘÍNOS ČESKÉ KINEMATOGRAFII
Hynek Bočan
V roce 2002 natočila režisérka Agnieszka Holland film Julie se vrací domů. Jednou z postav byl charismatický léčitel se schopností uzdravit dotykem. Téma z 18 let starého snímku se objevuje i v aktuálním Šarlatánovi. Holland ho připravila podle scénáře Marka Epsteina, jenž zpracoval příběh léčitele Jana Mikoláška – muže, který uměl stanovit diagnózu na základě vzorku moči. Potíže pak úspěšně léčil bylinkami, jejichž studiu se celoživotně věnoval.
„Jeho talent se dá na rozdíl od šamanství vysvětlit. Šarlatán není film o zázracích, ale o tom, co takový dar s člověkem udělá, jakou cenu za něj zaplatí a jestli to ospravedlní slabost, zištnost a konformismus. Klademe si otázky, co je mravní, co není dovoleno, co je a co není hodné ospravedlnění. Ale já Mikoláška nesoudím, používám spíš behavioristický přístup, na základě scénáře rekonstruuji realitu,” řekla Agnieszka Holland ve Vizitce. Během natáčení filmu i po jeho premiéře se setkala s lidmi, jejichž příbuzní zažili Mikoláškovu léčbu na vlastní kůži. Sama má však s léčiteli jen okrajovou zkušenost.
Když je doba rychlejší než chápání
Čtěte také
Rodačka z Varšavy Holland je v České republice známá zejména díky minisérii Hořící keř z období okupace v roce 1968. Podílela se ale také na vzniku snímku o Jánošíkovi, film V temnotě zase reflektuje události z nacisty okupovaného Lvova. Ve Vizitce proto hovořila i o vztahu k historickým tématům. „Pro současnost je typické, že se odehrává hrozně rychle, a esenci toho, co se děje, je velice těžké uchopit. Když máte distanc od dané doby, je najednou zřetelnější, co je skutečná podstata věci. Minulost není mrtvá, je zakletá v přítomnosti a my se s ní musíme smířit a vzít si z ní ponaučení. Může nás totiž navést k pochopení současnosti.“
Čtěte také
Právě současnost jí není lhostejná, dlouhodobě se společensky angažuje a účastní se i aktuálních demonstrací proti polské vládě. „Je to téměř rodinný podnik, chodím na ně já, neteř, synovec i moje dcera a její žena, všichni máme podobný pocit zodpovědnosti. Víme, že náš vliv je omezený, ale děláme, co můžeme,“ konstatuje. Ve svých filmech – například v angažovaném snímku Přes kosti mrtvých – chce ukazovat mechanismy, které v lidech povzbudí pozornost vůči okolnímu světu, empatii a citlivost. Svého postavení využívá i k aktivnímu boji za práva LGBT komunity, jež je v katolickém Polsku pronásledovaná. Nedávný dopis předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyen podle jejích slov podepsala celá řada slavných umělců včetně Pedra Almodóvara.
Agnieszka Holland studovala na FAMU v Praze, jejími klíčovými učiteli byli například Evald Schorm, Elmar Klos nebo Jan Matějovský. Po návratu do Polska v sedmdesátých letech však kvůli rodinné i osobní historii příliš příležitostí k filmařské práci neměla. Tehdy jí pomohl režisér Andrzej Wajda. „Nabídl mi, abych byla první asistentkou režie na jeho filmu Člověk z mramoru. Vláda ale nedovolila, abych s tím filmem byla spojená. Wajda s celým štábem tedy začali stávkovat, vláda z toho dostala strach a s Wajdou se domluvila, že sice nebudu dělat na Člověku z mramoru, ale že mi schválí moje scénáře, které dlouho ležely v televizi a ve filmovém ústavu. Díky tomu jsem začala dělat filmy. Wajda mi v určitém okamžiku nabídl, že když je moje jméno pro vládu tak neprůchodné, adoptuje mě. Já si ale jako výraz loajality chtěla udržet jméno svého otce.”
Jak se Agnseszce Holland při natáčení Šarlatána pracovalo s Ivanem Trojanem a jeho devatenáctiletých synem Josefem? V čem vidí výhody filmové spolupráce se členy rodiny? Jak vzpomíná na studia na pražské FAMU a dobu těsně po ní a jaký ji pojí vztah k hudbě polského hudebníka Marka Grechuty? Poslechněte si celou Vizitku z 24. srpna 2020.
Související
-
Jedním z cílů filmu bylo rozvířit debatu o odkazu Václava Havla. A to se povedlo, říká režisér Horák
Slávek Horák detailněji mluví o motivaci natočit film Havel, nebo o tom, jak snímek podle něj působí na mladé diváky.
-
Muži se přicházejí léčit, děti se o on-line obtěžování přestávají bát mluvit, říká Barbora Chalupová
Spolu s Vítem Klusákem prostřednictvím filmu V síti otevřela ve společnosti důležitou diskusi o sexuálním obtěžování ve virtuálním prostoru.
-
Televize neukazuje příběhy dvacátníků, a já chtěl psát o současnosti, říká scenárista Zrádců
Režisér nejdiskutovanějších zdejších televizních detektivek Viktor Tauš (Modré stíny, Vodník) se spojil se scenáristou Mirem Šifrou a vznikli z toho Zrádci.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.