Festival francouzského filmu zahájila Tanečnice režisérky Stéphanie Di Giusto

03751158.jpeg
03751158.jpeg

Přibližně dva roky z uměleckého i osobního životě průkopnice originálního stylu moderního tance Loïe Fullerové zachytila ve svém snímku režisérka Stéphanie Di Giusto. Film s názvem Tanečnice zahájil 19. ročník Festivalu francouzského filmu v Praze. Do českých kin vstoupí v lednu příštího roku.

Americká tanečnice Loïe Fullerová (1862-1928) je autorkou kreací, při nichž i pomocí tyčí, které držela v rukou, rozhýbávala dlouhé pruhy hedvábí, které měla na sobě. Na přelomu 19. a 20. století slavila velké úspěchy především v Paříži, kde sjednocovala velmi různorodé publikum, od běžné veřejnosti po intelektuální elitu. Mezi její obdivovatele patřili například bratři Lumiérové, malíř Toulouse-Lautrec, sochař Rodin či básník Mallarmé.

Na počátku byla nalezená fotografieRežisérku podoba Loïe Fullerové zaujala a chtěla o ní natočit film, ale bála se toho. Když se však během následujících šesti let blíže a blíže seznamovala s osudem své hrdinky, sama Fullerová jí prý dala sílu film natočit. Přitom Stephanii Di Giusto udivilo, že o ní zatím nikdo film nenatočil a že se obecně o této tanečnici ví velmi málo. Známá, podle slov režisérky, prý není dokonce ani ve Francii: „Ona vlastně není známá vůbec nikde. Je pochovaná na pařížském hřbitově Père-Lachaise, a zatímco Isadora Duncanová tam má krásnou hrobku s písmeny vyvedenými ve zlatě, Loïe Fullerová tam už ani nemá tu skromnou destičku se jménem, protože ji někdo ukradl.“

03751157.jpeg

Loïe Fullerová byla zdatnou výtvarnicíJejí kresby jsou k vidění ve filmu, objasňuje režisérka: „Schémata, která se tam ukazují, jsou ta opravdová, jak je kreslila Loïe Fullerová. A potom také v knize Giovanniho Listy, kde jsou veškeré její obrazy a nákresy.“ V USA nebylo umění Loïe Fullerové respektováno, proto odešla do Francie, kde velmi dbala na ochranu svého umění: „Ona si nechala patentovat mnoho věcí, jednak obrázky, na nichž rozkreslila svůj tanec, schémata světel i tyče, které si dávala na ruce. Je skoro neuvěřitelné, že svůj tanec v podstatě popsala skutečně pohyb od pohybu, a to si nechala patentovat,“ dodává Stephanie Di Giusto.