Festival a SOČR

30. květen 2003

Zatímco celý letošní květen probíhal ve znamení oslav 80. výročí zahájení pravidelného vysílání Českého rozhlasu, jeho vlastní hudební těleso oslaví stejné jubileum až za tři roky. Hudba sice tvořila významnou složku vysílání od samého počátku a koncesionáři mohli už v roce 1925 poslouchat přímé přenosy operních představení z Národního divadla i koncertů České filharmonie, ale až 2. října 1926 se jim pod jménem Orchestr Radiojournalu představil vlastní ansámbl.

Na koncertě konaném ve vinohradském Radiopaláci uvedl pod taktovkou prvního šéfdirigenta Jožky Charváta Fibichovu Symfonii Es dur, koncertní mistr František Daniel přednesl Beethovenovy houslové romance, dále zazněl výběr z Dvořákových Legend a na závěr předehra k Prodané nevěstě.

Historii tělesa známého dnes pod názvem Symfonický orchestr Českého rozhlasu utvářela téměř nepřehledná řada vynikajících osobností českého interpretačního umění. Jenom mezi jeho šéfdirigenty nacházíme zjevy takového významu jako Otakar Jeremiáš, Karel Ančerl, Alois Klíma či Jaroslav Krombholc. K nim nutno připočíst rovněž krátké, ale důležité působení Václava Talicha ve funkci uměleckého poradce i stovky rozhlasových snímků, pod nimiž jsou jako dirigenti podepsáni například Josef Hrnčíř, Alois Jiráček, Jiří Stárek nebo František Vajnar. Samozřejmě nelze přehlédnout ani řadu zahraničních hostů dirigentského pultu rozhlasového tělesa, mezi nimiž figurovali skladatelé formátu Artgura Honnegera, Arama Chačaturjana, Ernsta Křenka, Ottorina Respighiho, Sergeje Prokofjeva či Krzysztofa Pendereckého.

SOČR v Rudolfinu

Řadu pravidelných vystoupení rozhlasových symfoniků na Pražském jaru otevřel v roce 1948 Karel Ančerl hned třemi koncerty a zajisté nikoli náhodou byli na dvou z nich svými díly zastoupeni skladatelé dlouhodobě spojení s rozhlasem funkcí hudebních režisérů - Miroslav Kabeláč, Klement Slavický a Jan Kapr. Od té doby se účinkování rozhlasového orchestru stalo nedílnou součástí každého ročníku Pražského jara. Opakovaně se mu dostalo i pocty festival zahajovat, naposledy v roce 2001 s jeho současným šéfdirigentem Vladimírem Válkem. Jeho zdejší šéfovská éra se datuje do roku 1985, a jestliže se v 60. letech v souvislosti se specializací orchestru na studiovou práci o něm psalo jako o tělese, které nezná obecenstvo, právě Válkovým příchodem se tato situace radikálně změnila. Dnes se mohou rozhlasoví symfonici pyšnit nejenom vyprodanými cykly abonentních koncertů, ale také pravidelnými zahraničními turné včetně zámoří.

Letošní pražskojarní koncert SOČRu byl součástí festivalové klavírní řady. Jako sólisté se na něm představili hned dva klavíristé najednou: Marián Lapšanský a jeho americký kolega Eugen Indjic přednesli Koncert pro dva klavíry a smyčce Bohuslava Martinů. Mimochodem skladatele, který byl v aktivním styku s pražským rozhlasem už za Jeremiášovy éry, kdy speciálně pro rozhlasové vysílání vznikly v polovině 30. let dvě jeho opery - Hlas lesa a Veselohra na mostě. Do velké rozhlasové rodiny ovšem patří také další ze zastoupených autorů, letos jubilující Viktor Kalabis. Jako hudební režisér a redaktor strávil v rozhlase bez jednoho roku dvacet let.

autor: Antonín Matzner
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.