Fenomenální venezuelská klavíristka Gabriela Montero hraje Mozarta a Šostakoviče. Poslechněte si záznam koncertu

21. únor 2022

Hned ve dvou dílech můžete opět obdivovat fenomenální venezuelskou klavíristku Gabrielu Montero, která se v této sezoně stala rezidenční umělkyní rozhlasových symfoniků. Přednesla Mozartův Koncert č. 14 a  společně se sólotrumpetistou orchestru Jiřím Houdkem První klavírní koncert s obligátní trubkou od Dmitrije Šostakoviče. 

PROGRAM

Sergej Prokofjev
Symfonie č. 1 D dur „Klasická“, op. 25
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert pro klavír a orchestr č. 14 Es dur K 449
Dmitrij Šostakovič
Koncert pro klavír a orchestr č. 1 c moll se sólovou trubkou, op. 35
Sergej Prokofjev
Symfonie č. 4 C dur, op. 47

Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Joseph Bastian – dirigent
Gabriela Montero – klavír
Jiří Houdek – trubka

Program pod taktovkou francouzsko-švýcarského dirigenta Josepha Bastiana orámovala symfonie Sergeje Prokofjeva. V úvodu zazněla populární Klasická, ve finále pak Čtvrtá symfonie C dur.

Po provokujících, někdy až šokujících skladbách zkomponoval mladý Sergej Prokofjev v roce 1917 něco zcela jiného: čistou, průzračnou, prostou a hravou Klasickou symfonii, vytříbenou, svižnou a vtipnou, jeden z prvních krystalických příkladů neoklasicismu. Posluchač může obdivovat vystižení ducha slohu, tanečnost, rozkošné melodie i pikantní disonance.

Joseph Bastian

Klavírní koncert Es dur dokončil Mozart v únoru 1784. Tehdy působil už třetím rokem ve Vídni, kde zažíval radosti i strasti svobodného povolání. Mozartova hudba obecně vyniká bohatostí melodické invence, zpěvností, čistotou harmonií, zvukovou barevností i dokonalostí výstavby, elegancí, přehlednou jednoduchostí, hloubkou i radostnou jasností. K tomu se přidává uplatňování nových progresivních prvků. V melodickém Koncertu Es dur je toto vše slyšet.

Trumpetista Jiří Houdek

První z klavírních koncertů Dmitrije Šostakoviče z počátku 30. let je nekonvenční dílo, brilantní a virtuózní, místy až jedovatě sarkastické. Původně mělo jít o Trubkový koncert, přidáním klavíru se však nakonec záměr obrátil a vznikl Koncert pro klavír a orchestr c moll se sólovou trubkou.

Čtvrtá symfonie Sergeje Prokofjeva vychází z hudebního materiálu baletu Marnotratný syn s biblickým novozákonním námětem, který si u Prokofjeva objednal Sergej Ďagilev, impresário Ruského baletu. Symfonie vznikala paralelně, sleduje klasickou formu, ale nevzdává se materiálu z baletu, a tak je druhá věta obrazem návratu marnotratného syna a třetí vyvolává představu svůdnosti krásných žen.

autor: SOČR
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová

Partneři