Fakír Romana Ďuriše: Cesta na hranici reality a iluze
Nechci, aby divák jen sledoval – chci, aby byl vtažen. A chci, aby náš hrdina, kluk, kterému už málokdo věří, byl v centru filmu. Tomu jsme přizpůsobili i obrazovou koncepci, práci s kamerou a kulisy, vysvětluje autor působivého dokumentu Fakír.
Slovenský režisér Roman Ďuriš přichází se svým nejnovějším filmem, který divákům servíruje nevšední zážitek na pomezí magického, ale chvílemi i brutálního realismu a psychologického dramatu. V jeho podání není fakír jen exotická postava z dalekých krajů ani cirkusák, který se do takové postavy převtěluje, ale symbol vnitřní síly a odvahy čelit vlastním démonům.
„Fascinuje mě schopnost člověka překonávat bolest – fyzickou i duševní. Fakír v mém filmu není cirkusovou atrakcí. Je to postava, která balancuje na hraně mezi utrpením a svobodou,“ vysvětluje Ďuriš. Obojí se přitom v životě tápajícího Dalibora spojuje. Protagonista filmu ví, co chce, ale není si jistý, jak na to.
Chlap propuštěný z vězení, který chce dělat pořádek v rodině
Fakír sleduje osudy Dalibora, mladého muže, který se vydává na cestu sebepoznání. Po skličující zkušenosti kriminálu se vrací na slovenský venkov vnitřně posílen, a s cílem pomoci tam, kde je to potřeba. Film je dost tísnivou, občas i krutou meditací o samotě, rodině, bolesti a lidské křehkosti. „Není to film pro každého, ale ti, kteří se na něj naladí, nebudou, doufám, litovat,“ věří Roman Ďuriš. Dosavadní ohlasy mu dávají za pravdu.
Velice pečlivě se přitom věnoval vizuální stránce i zvukovému designu svého díla. „Chtěli jsme s Daliborem jeho situace prožívat, jít s ním. Proto je na mnoha záběrech zezadu, a jdeme s ním do situací, které nejsou předvídatelné. Žádné krásné záběry s kamerou nastavenou vepředu, ale autentické chvíle žité tady a teď,“ vysvětluje Ďuriš. Jak jsme naznačili, spoléhá přitom na diváky, kteří půjdou s ním. A samozřejmě s Daliborem, který by se rád postavil na vlastní nohy, ale před tím chce udělat to, co pokládá za správné. Držme jim oběma palce.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Eli Beneš: Nepatrná ztráta osamělosti. Oceňovaný debut současného českého spisovatele
-
Deník zloděje. Autobiografický příběh padlého anděla Jeana Geneta
-
Peter Karvaš: Sedm svědků. Detektivka ve hvězdném obsazení otevírá otázky po občanské odpovědnosti
-
Molière: Misantrop. Komedie o tom, jak je těžké mít rád lidi
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.