Erotický thriller Dvojitý milenec ve vašem kině. Zásobte se psychoanalýzou nebo nadhledem

18. červenec 2017

Hlavní hrdinka erotického thrilleru Dvojitý milenec Chloé se zamiluje do svého psychologa Paula.

Vysíláme 19. července v 17:00.

Když s ním ale začne bydlet, zjistí, že Paul má skrývané dvojče, které je jakousi jeho suverénnější temnou stranou... Poslechněte si rozhovor s herci.

Francouzský režisér François Ozon (Bazén, 8 žen, 5x2, Jen 17 ad.) natáčí celovečerní filmy od konce 90. let a jeho snímky s různým úspěchem nahlížejí zákruty mezilidských vztahů. Film Dvojitý milenec, natočený podle knihy Joyce Carol Oatesové, je novou variací na toto téma. Variací plnou nahoty, subverze a hry se zrcadlovými a filmovými motivy. Celý snímek začíná provokativním záběrem, ve kterém se vagína v detailu mění v oko...

Letošní Letní filmová škola v sekci New French Extremity připomene Ozonovu ranou psychoanalyzující variaci na pohádku o Jeníčkovi a Mařence Zločinní milenci, ve které středoškoláci utíkají do lesa zakopat tělo spolužáka, kterého zabili. Mezinárodní kritika po světové premiéře okamžitě označila Dvojitého milence za návrat Ozonovy kolísavé kariéry k těmto filmařským kořenům.

Poslechněte si rozhovor s oběma představiteli hlavních rolí Marine Vacthovou a Jérémie Renierem, natočený pro Slovo o filmu na festivalu v Cannes. Pořad dál doplňuje i komentář Iva Andrleho, ředitele distribuční společnosti Aerofilms ke trojici filmů Vary ve vašem kině a distribuční strategii labelu KVIFF distribution, který Aerofilms utvářejí společně s karlovarským festivalem a Českou televizí.

Z erotického thrilleru Dvojitý milenec

Marine Vacth a Jérémie Renier o filmu Dvojitý milenec

Váhali jste, jestli přijmout roli ve Dvojitém milenci? Přeci jen je to dost subverzivní film a vaše role obsahovaly nahotu...

MV: Ne, vůbec jsem neváhala. Chtěla jsem s Françoisem Ozonem znovu pracovat. A nabídl mi postavu, která mi umožnila experimentovat, vyzkoušet si něco nového.

JR: Měl jsem z nabídky na tu roli radost. Přečetl jsem si scénář  – a  hned jsem se do něj zamiloval – ale musel jsem nejdřív projít klasickým castingem a obrazovými testy společně s Marine. Ale scénář byl skvělý a pro každého herce je to přece sen, hrát dvojroli.  A taky to byla šance vrátit se po spoustě let ke spolupráci s Françoisem Ozonem.

MV: Roli Chloe jsem si zamilovala, protože mi dala tu možnost vyzkoušet něco jiného než ve filmech, na kterých jsem zatím pracovala. A myslím, že je to taky interpretačně otevřenější postava. Má v sobě určitý problém, není pro diváky tak snadno čitelná, aspoň ve srovnání s předcházejícím filmem Jen 17, což byl v podstatě realistický, lineárně vyprávěný film, aspoň v tomto srovnání. Líbí se mi, že Chloe není tak snadno uchopitelná.

Jak jste zmínili, není to vaše první spolupráce s Françoisem Ozonem. Změnil se, jako člověk nebo jako režisér?

JR: Samozřejmě se vyvíjí a není tam, kde byl, když jsme v roce 1999 natáčeli film Zločinní milenci. Ale má pořád tu samou touhu energii. Pořád se usmívá, pořád je nakažlivě nadšený do toho projektu, který právě natáčí.

Jéremie, vy jste z Belgie a jste známý svou spoluprací s bratry Dardennovými. Co jsou podle vás hlavní rozdíly mezi belgickou a francouzskou kinematografií?

JR:  Hlavním rozdílem mezi belgickým a francouzským filmem je to, že ten belgický nemá zdaleka tak dlouhou tradici. Belgickému filmu to možná někdy dává větší tvůrčí volnost, tamější režiséři nemají za zády tak velkou historii. A každý filmař pak má samozřejmě jiný styl a jiný způsob práce s námi herci. Rozdíl mezi Dardennovými a Françoisem Ozonem je hlavně v tom, že Dardennovi začínají měsíc předem zkoušet a procházím s nimi sekvenci po sekvenci a scénu po scéně přímo na místech, kde potom točíme. Strávíme společně s nimi a s dalšími lidmi ze štábu hodně času. A každý den se pak natáčí jen jedna scéna. François Ozon to má jinak. Nemá potřebu s herci trávit tolik času. A tolik zkoušet. Natáčení je celkově mnohem rychlejší. Je to prostě jiný způsob práce.

Francois Ozon, Charlotte Ramplingová, Marine Vacthová a Jérémie Renier na prezentaci filmu Dvojitý milenec na festivalu v Cannes

Dvojitý milenec se – s nadsázkou – zabývá lidskou psychologií a jejími temnými zákoutími. Mělo to na vás vliv?

MV: Nejsem ten typ herečky, která by se do filmů moc investovala. Nenechám se svými rolemi ovládat. Roli si „oblékám“ ráno, když přicházím na plac a večer ji zase shodím, jakmile jdu domů. Režijní požadavky na to, jak ztvárnit roli, jsou film od filmu jiné.

JR:  Já se na to dívám podobně. Samozřejmě jsou věci, které ve vás osobně z některých rolí zarezonují. Ale svoje role si domů nenosím. I mezi záběry na natáčení si povídáme, bavíme se o všemožných jiných věcech a uvolňujeme napětí. Nejsme svými postavami posedlí.

Jéremie, hrajete dvojroli. Bavilo vás některé z dvojčat víc než to druhé?

JR:  Myslím, že obě postavy jsou herecky zajímavé. Hledal jsem cesty, jak oba bratry odlišit a vytvořit skutečně dvě různé osobnosti. A ty se potom spojují v jednu. Měl jsem to štěstí, že se François Ozon rozhodl natáčet film jako oddělené poloviny. Nejdřív jsme natáčeli ty části filmu, kde se objevuje Paul a pak ty, kde vystupuje Louis. Díky tomu jsem se mohl soustředit nejdřív na jednoho a pak na druhého.

Jak François Ozon režíruje herce? Je třeba se přesně držet scénáře, nebo se podílíte na filmu tím, že přinášíte vlastní repliky a nápady?

MV: Máme velkou svobodu. Máme prostor k tomu, abychom přicházeli s vlastními návrhy. François Ozon je jeden z těch režisérů, kteří slovně moc nevysvětlují, co od herců chtějí. Spoléhá na nějakou základní důvěru, která neleží ve slovech. Je klidně zticha a nechává vás, abyste prostor zaplnili svými nápady a svým hraním.


 


autor: Pavel Sladký
Spustit audio