EDUinspirace II.: Jaké projekty pomáhají pedagogům a rodičům s distančním vzděláváním dětí?

26. květen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Školní docházka je v Německu povinná a zdarma, obvyklá délka základního vzdělání je 10 let. Přihláška na univerzitu je podmíněna nejméně 12 třídami. Domácí vzdělávání zakazuje zákon (ilustrační fotografie).

Přinášíme další várku inspirativních rozhovorů s osobnostmi ze světa vzdělávání v rámci rubriky EDUinspirace, kterou Vltava vysílá každé úterý a čtvrtek v pořadu Mozaika krátce před devátou ráno.

Prostřednictvím rozhovorů s odborníky přinášíme tipy pro pedagogy i pro rodiče, kteří se museli v krátkém čase přizpůsobit přechodu vzdělávání do distanční podoby. 

Projekt Indiviďulák

Podstatná výzva takové situace se týká plánování učiva, protože každá rodina má jiné podmínky k učení a jinak se na změnu adaptuje. Zajímavě se této výzvy zhostili například na základní škole Heuréka v Úvalech ve Středočeském kraji. Každý žák školy má jako by svůj individuální vzdělávací plán. Učitelé vytvořili zábavné schéma, postavičku "indiviďuláka", a s její pomocí plánují učivo až na 14 dní dopředu na míru každé rodině - klíčovým je přitom trojúhelník spolupráce rodič – dítě – učitel . Dochází tak k stanovování velmi individualizovaných cílů a obsahu učení. Tento model ocenil i Národní pedagogický institut jako příklad dobré praxe. 

Lektor a metodik Petr Albrecht, který je zapojen v projektech Pomáháme školám k úspěchu a Učitel naživo, se dlouhodobě věnuje tématu formativního hodnocení, které se stalo významným tématem těchto dní. Albrecht zdůraznil, že je potřeba si uvědomit, že to, co učitel odučí, není nutně totéž, co se děti naučí. Proto je důležité průběžně zjištovat, jak tomu děti učivu rozumí. 

Čtěte také

Vzdělávací organiazce NaZemi ve spojení s uměleckou platformou Institut úzkosti připravili inovativní vzdělávací projekt Futuropolis – škola emancipace, díky kterému bude následující tři roky kombinací pedagogických a uměleckých přístupů hledat cesty, jak kriticky rozkrývat problémy společnosti a mladých lidí. Koordinátorka projektu Jarmila Čechová v Mozaice vysvětluje, že školství by děti mělo připravit na současnost, v ideálním případě i na budoucnost. Zastaralé způsoby výuky dnešní žáky nikam neposouvají, což ukazuje i současná situace. 

Jaký je manuál Ministerstva školství pro návrat dětí do lavic? Proč je díky výuce na dálku formativní hodnocení opět aktuální? Které děti se během koronavirové krize nijak nevzdělávají? Poslechněte si celý seriál plný užitečných rad a informací pro učitele i rodiče.

Spustit audio