DVA, Bittová a další. Co jsou démanty třicetileté historie hudebního vydavatelství Indies Records?

17. únor 2020

Jen pár měsíců po sametové revoluci vznikla v Brně přispěním několika nadšenců nejprve půjčovna CD nosičů a následně i hudební vydavatelství Indies Records, které se stalo nejzásadnějším nezávislým labelem v zemi. Za třicet let fungování vydalo téměř tisícovku nosičů. Úkol krátce okomentovat při příležitosti jubilea tucet nejlepších desek jsme přenechali Přemyslu Štěpánkovi, manažerovi Indies Scope, současné třetiny „Indies impéria“.

Do seznamu nejlepších desek vydavatelství Indies Records novináři v průběhu let nominovali více než stovku titulů. Nikdy do něj nezapomněli zařadit album Bílé inferno, spolupráci Ivy Bittové a Vladimíra Václavka z roku 1997. „Toto album je výjimečné nejen v kontextu české hudební scény. Já si vzpomínám, že když jsem přišel do Indies Records, tak stačilo začít mluvit v zahraničí o tomhle albu a všichni ho znali, všichni věděli,“ vzpomíná Přemek Štěpánek.

Indies nevydávají pouze domácí tvorbu, ale výjimečně i desky zahraničních kapel. Jako například irských hvězd The Frames, kteří zde vydali v roce 2002 album Breadcrumb Trail. „Jedná se o záznam prvního vystoupení Frames v klubu Stará pekárna. Nic netušící kapela tenkrát přijela do klubu pro sto návštěvníků. Narvaný sál vytvořil báječnou atmosféru, kterou se podařilo na album přenést. Z famózního koncertu následně vzešla famózní deska,“ pochvaluje si Přemek, který toto vystoupení sám zažil.

Řada desek Indies měla srovnatelný úspěch doma i v zahraničí. To je příklad hudebního dua DVA, které své první album Fonók vydalo v roce 2008. „Deska Fonók se mi líbila od prvního přehrání. Přišlo mi ale, že se bude líbit pouze velmi úzkému okruhu posluchačů. Realita byla ale jiná. Album zarezonovalo doma i v zahraničí. Mám za to, že v určitém směru je přelomové dodnes,“ je přesvědčený Přemek Štěpánek.

Jako bomba vlétl v prvních letech 21. století na českou hudební scénu romský rapper Radoslav Banga aka Gipsy. Tomu se se spoluhráči podařilo přijít s něčím úplně originálním. „Do té doby u nás spojení romské hudby a hip hopu nebylo běžné – a venku už vůbec ne. Písničky z desky Romano Hip Hop hrála komerční rádia u nás a podařilo se nám je umístit na spoustu různých kompilací po celém světě. Jedna z nich hrála dokonce v korejské reklamě na zmrzlinu,“ vypočítává úspěchy desky z roku 2006 Přemek Štěpánek.

Hradišťan s uměleckým vedoucím Jiřím Pavlicou je ojedinělým hudebním tělesem, které obdivují posluchači už od 70. let minulého století. Byla to ale až deska O slunovratu plná zhudebněných básní Jana Skácela z roku 1999, díky které o souboru věděl každý. Ne nadarmo se jedná o nejprodávanější album celého katalogu Indies. „A prodává se velmi dobře dodnes. Reklama, která si sáhla pro Modlitbu za vodu, pomohla samozřejmě albu exponenciálně. Ono samo ale už v té době bylo pozlacené,“ upozorňuje Přemek Štěpánek.

Vydavatelství Indies Records dosáhlo mety 30 let fungování na hudební scéně. Jsem přesvědčený, že se se zde vydávanou hudbou budeme na vlnách Radia Wave potkávat i nadále. Plány mají všechny tři větve Indies stále velké.

Jak vypadá kompletní seznam nejlepších desek 30 let Indies Records podle Přemka Štěpánka? Mají něco společného desky Ivy Bittové, DVA a Tara Fuki? Jaké album v seznamu patří do kategorie „neprávem zapomenutých“? Najdeme v seznamu nahrávku z posledních tří let produkce Indies? Poslechněte si celý příspěvek o nejlepších deskách historie Indies Records.

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.