Důležité je, aby představení končilo otazníkem. Od učitelů víme, že je třeba zpracovávat současná témata, říká divadelník Tomsa Legierski

8. listopad 2022

Co teenagery a jejich rodiče trápí při vzájemné komunikaci? Jak najít sílu bojovat, když si s vámi osud pohrává jako tornádo se střechou? I to jsou témata, která v inscenacích pro děti a dospívající zpracovává současný umělecký šéf plzeňského Divadla Alfa Tomáš Tomsa Legierski. Za sebou má roky strávené s pantomimou, ale také s tužkou a papírem – nakreslil například klip k písni Maluju od skupiny Poletíme?. Do Vizitky jej pozval Ondřej Cihlář.

V jedenácti letech viděl Tomsa Legierski holandskou pantomimu, která mu učarovala natolik, že se na následujících deset let stala jeho životem. Ačkoliv v Praze studoval střední výtvarnou školu, s bratrancem záhy založil herecké duo a společně se začali učit pantomimické techniky. Objeli pár workshopů, rozjeli tematické večery a pantomimě se zakrátko začali věnovat na poloprofesionální úrovni.

Co pro nás ještě dnes vlastně znamená? Na to se ptá plzeňské Divadlo Alfa prostřednictvím nové hry Kde domov můj?

Pak je uviděla klíčová oborová postava Boris Hybner. „Řekl mi, ať jdu studovat k němu na Katedru nonverbálního divadla, a tak jsem šel,“ usmívá se Legierski. Na již zesnulého Hybnera vzpomíná s láskou, po třech letech studia na HAMU ale potřeboval najít nový impuls. Získal ho na Katedře alternativního a loutkového divadla na DAMU, kde vystudoval režii.

Poslední dva roky působí Tomsa Legierski coby umělecké šéf plzeňského Divadla Alfa, které se soustředí na divadlo pro děti a dospívající. Předloni premiérovaná loutková inscenace Putování dobrého Hanse Böhma Evropou v jeho režii byla letos nominovaná na Cenu Divadelních novin. Příběh o dodnes žijícím Hansi Böhmovi, vlastním jménem Hubertovi Ottovi, jenž pocházel z multikulturního prostředí, žil uprostřed turbulentních západoevropských a východoněmeckých proudů a i po poválečném odchodu ze vsi Holýšov nedaleko Plzně do Německa si zachoval vnitřní integritu, je podle Legierského zejména příběhem o odvaze.

Pojďme si vyzkoušet, co nás štve

K Hansi Böhmovi Alfa nachystala i pracovní listy, s nimiž učitelé se žáky mohou po odchodu z divadla nakousnuté téma dále rozvíjet. Právě přesah divadla do běžného, každodenního života je to, o co Legierskému a spol. v Alfě jde zejména. „Hledali jsme lokální příběh ze současných dějin, protože od řady pedagogů víme, že ve škole není čas toto období probírat. I proto jsme zvolili období druhé světové války, “ konstatuje.

Znamením dobře odvedené práce pro něj pak je, když představení nekončí tečkou, ale otázkami – a našlápnuto na ně má i The Simulator, který měl v jeho režii premiéru na konci října v Divadle loutek v polském Bialystoku. S lehce odlišně zpracovaným tématem komunikace mezi teenagerem a dospělým pak do Plzně přijíždí polský protějšek Jacek Malinowski. „Náš tým to pojal doku-dramaticky, scénář jsme dali dohromady s pomocí plzeňských a plaských gymnazistů, kteří nám napsali desítky situací, ve kterých se v komunikaci s rodiči cítí komfortně anebo naopak nepříjemně. Tyto situace jsme do představení nasimulovali,“ přibližuje režisér podobu novinky. 

Tomsa Legierski ve Vizitce mluvil i o svém šlechtickém polsky znějícím příjmení, o zkušenostech v Polsku nabytých a také o aktivitách v orlickohorské vsi Neratov. Závěrečná píseň Maluju, k níž vltavský host nakreslil videoklip, pak nastínila, co by rád dál dělal, kdyby se nevěnoval divadlu a neměl čtyři děti.

Spustit audio

Související