Druhá Letní Letná

22. srpen 2005

Letenská pláň vždy hostila cirkusy. Nemyslím nedávné demonstrace, které ale měly k happeningu přirozeně blízko. Nějakou dobu zde žádný skutečný cirkus neúčinkoval, a především děti přišly o radost z veselých obrazů a barev. Ale už druhý rok se zde uskuteční festival Letní Letná, který je setkáním nového cirkusu s ostatními formami tvůrčího umění. Co vás zde může čekat?

Nejdříve umělci opravdu myslí na děti. Třikrát denně se dočkají představení, která představují širokou paletu různých typů hraní. Když se ale řekne Divadlo Minor nebo Buchty a loutky, všímavé děti už tuší, o co půjde. Pokud se k nim přidá například Kerromato Compagnia s loutkovým cirkusem, vděčného obecenstva jistě nebude málo. Jako doplňující atrakce zde bude také Veselý plot, kde si mohou děti, ale i jejich dospělí vymalovat jednu plaňku, přitlouci ji k předešlým, a tak vytvořit postupně se rozrůstající plot. Ale i pro všechny ostatní každý den čekají různá představení. Nápadité Divadlo Continuo sem přijede ze zámku Kratochvíle se svým novým programem. Doplní je třeba syrový Teatr Novogo Fronta či rozverné divadlo Vosto5, které si nachází čím dál víc věrných diváků. Nabídne i vlastní tančírnu, která dlouho sedícím lidem jistě poskytne rozptýlení. Ale hlavním tahákem se stane francouzský Cirque Baroque, charakteristický specifickým pojetím uměleckého projevu a pohledem na tvorbu.

Cirque Baroque

Soubor vznikl pod názvem Puits aux images (Studny na obrázky) roku 1973. Nejdříve začínali pouličními představeními, tolik typickými v západoevropských městech. Vlastní stan cirkus používal až o šest let později, kdy už pouze barokní kostýmy a menší živá hudba, i když obojí působivé, nestačily. Po přejmenování na Cirque Baroque umělci rozšířili svá představení o další divadelní žánry. Cirkusové techniky, současný tanec, pantomima, divadlo v maskách - to je pravé spojení pro postmoderní, globalizovaný svět. I díky tomu jej téměř celý procestovali.

Jejich inscenace-prezentace Ningen se inspiruje životem japonského spisovatele Yukio Mishimy, velkého odpůrce moderně přeměněného Japonska. Jeho tragický osud, ukončený aktem harakiri, odráží i dnešní dobu - prolínání starých šintoistických tradic s příliš rychlou modernizací evropského střihu. Ningen je cirkusový obraz i našeho světa, světa zdánlivě bez omezení a globálně provázaného. Uvidíte tradiční průvody, karneval v Riu, zjevení svatého Šebestiána nebo objevení Johanky z Arku. U všeho bude přítomen Yukio Mishima v různých podobách - cítil sice velkou touhu po životě, ale rád se nechal pohltit touhou po "tajemné extázi z pocitu smrti". Extrémní námět podpoří nebezpečná akrobacie a technicky složité výjevy, členové souboru jsou při krkolomných kouscích zvyklí hrát, zpívat i létat. Japonští samurajové budou místo mečů zápasit a žonglovat s kužely, pilot imaginárního letadla chodit po stropě stanu hlavou dolů a tanečnice, zahalené pruhy látky, budou předvádět své umění vysoko ve vzduchu.

Cirque Baroque

Můžete tedy vyzkoušet, jak lze pospojovat francouzskou poetiku, komiku a napětí se světem umění a duchovních tradic starého Japonska. K tomu budou pro pobavení přítomny i bary, kabarety i místa pro hudbu. Neváhejte a mezi 22. srpnem a 4. zářím navštivte stanové městečko za Kramářovou vilou. Můžete čekat jako rozzářené děti, nechat se okouzlovat a rozšířit si tak svou představivost. Cirkus a divadlo je jen pro velké malé.

autor: David Ašenbryl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.