Dostat se ze spárů přítomnosti. Začíná festival íránského filmu, tématem je únik

Film Studený pot režiséra Soheila Beirgaghiho
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Film Studený pot režiséra Soheila Beirgaghiho

Přes tisíc filmů – od hraných přes dokumenty až po krátkometrážní snímky – vznikne každý rok v Íránu. Dvaadvacet z nich plus dva filmy afghánské představuje letos festival Írán:ci, který postupně objede Prahu, Brno, Bratislavu a Košice.

Dostat se ze spárů přítomnosti, která neslibuje žádnou světlou budoucnost. Najít naději, zkusit žít v lepším světě, zkrátka uniknout – to je téma festivalu Írán:ci. V České republice se koná už podeváté a jeho aktuální ročník začíná v pražském kině Světozor právě dnes.

K úniku je potřeba odvaha

Únik je jeden ze způsobů, jak se vyhnout všednímu životu. K tomu vždy potřebujete odvahu, a tu mladí íránští autoři mají,” vysvětluje Amir Endalah, ředitel Perské filmového centra, které se na organizaci Írán:ců podílí.

Festival vždy dával prostor mladým umělcům a je tomu tak i letos. Podle Endalaha se dramaturgie odvíjí od reálné situace v Íránu, kde se mladá generace filmařů silně inspiruje západní kinematografií. Projekce jejich snímků na festivalu je svého druhu podporou jejich snahy a odvahy točit podle vlastních představ.

Filmy, které české a slovenské publikum v rámci festivalu uvidí, ale podléhají přísnému kurátorskému výběru. I proto Írán:ce zahájí dílo dvaapadesátiletého renomovaného režiséra a zručného vypravěče Rezy Mikarimiho.

Z filmu Zámek snů režiséra Rezy Mirkarimiho

Jeho Zámek snů (2019) přibližuje na pozadí příběhu o jedné nefungující rodině iránskou kulturu, způsob komunikace a v neposlední řadě i tamní přírodu. „Zámek snů nabízí ve své podstatě univerzální příběh, je ale zároveň ukázkou toho, jak se v Íránu řeší problémy,“ dodává Amir Endalah.

Krátké filmy jsou naše budoucnost

Českému publiku pak doporučuje sekci krátkých filmů, která je podle něj i díky menší finanční náročnosti budoucností íránské kinematografie. „Diváci stále častěji projevují zájem o kratší obsah. Vzniká tu hodně krátkých filmů, dostávají i státní podporu a koná se také řada festivalů, kde se promítají,“ říká. Jeho tipem je snímek Lunapark o zadluženém muži, který vymýšlí, jak manželku a syna využít k rychlému výdělku alespoň malé sumy peněz.

Film Čelle režiséra Davooda Khayyama z bloku krátkých filmů

Aktuální politické události spojené s Íránem – atentát na generála Kásema Solejmáního a také sestřelení ukrajinského dopravního letadla – na festival podle jeho organizátorů vliv mít nebudou, akce je totiž zcela apolitická. Festival má však v plánu podle Heleny Koutné, tlumočnice a spolupracovnice programového oddělení, připomenout si oběti leteckého neštěstí. Festival Írán:ci v Praze potrvá do 19. ledna, pak se přesune do Brna, Bratislavy a Košic.

Film režisérky Shirin Neshat Ženy bez mužů

Poslechněte si celé ArtCafé, ve kterém Amir Endalah, Helena Koutná a také produkční Kristina Růžičková hovoří o íránském (a jednom afghánském) dokumentu, o tom, proč na přehlídce nechybí snímek pravděpodobně nejslavnějšího íránského režiséra Asghara Farhadiho, a také o tématech spojených se ženami. Festival totiž zakončí film Ženy bez mužů od v íránské, v Americe usazené režisérky a umělkyně Shirin Neshat. Hudbu vybíral Václav Havelka.

Spustit audio

Související