Dominique Meyer: Když si u nás sednete na hodinu do kantýny, potkáte celý operní svět

18. prosinec 2017
Dominique Meyer, dirigent Alain Altinoglu, sopranistka Camilla Nylund a barytonista Adrian Eröd

Vídeňská státní opera – čili Haus am Ring – patří mezi největší dominanty Vídně. Její adresa je sice Opernring 2, ale v operním světě patří stále mezi absolutní jedničky – do superligy nejsledovanějších divadel. O práci a provozu jednoho z nejvýznamnějších operních domů světa hovoří současný ředitel Vídeňské státní opery Dominique Meyer a sopranistka Camilla Nylund. Setkání zorganizovala Evropská vysílací unie EBU.

Je to možná nepředstavitelné, ale i taková díla jako Prsten Nibelungův nebo Fidelio lze uvést bez orchestrální zkoušky. Ve Vídeňské státní opeře se takové věci dějí, i když důvodem není neochota zkoušet. Provoz největšího vídeňského divadla připomíná dobře zorganizovanou továrnu orientovanou nejen na hvězdy a na kvalitu, ale také na efektivitu práce a návštěvníky ze zahraničí.

S Dominiquem Meyerem a Camillou Nylund jsme se setkali 2. června 2017. V divadle právě probíhaly přípravy na novou inscenaci Pelléa a Mélisandy, oprašoval se Don Carlos a Camilla Nylund se večer chystala zpívat titulní roli ve Fideliovi – bez jediné orchestrální zkoušky. Představení bylo i tak velmi dobré – orchestr Vídeňské státní opery má svůj kmenový repertoár perfektně zvládnutý.

Julia Wolfe a její Antracitová pole. Pensylvánští horníci mezi dřinou, odbory a květinami

Julia Wolfe během debaty ve Foru Karlín po české premiéře oratoria Anthracite Fields

Na festival Struny podzimu 2017 přijela americká skladatelka Julia Wolfe. Důvodem byla česká premiéra jejího multimediálního oratoria Anthracite Fields.

Musí to tak být, aby mohl na koncertních pódiích působit pod svým pravým názvem, Jedná se o Vídeňské filharmoniky, jeden z nejzaměstnanějších orchestrů na světě. Právě jeho vytížení je jedním z klíčových momentů při plánování operních sezón.
Hvězdní sólisté, pěvci angažovaní v souboru, sbor i technici tvoří dohromady divadelní mašinérii, která uvádí ve Vídeňské státní opeře kolem tří set představení v každé sezóně.

autor:Boris Klepal