Dominik Lang: Mistrovskému vedení ateliéru jsem se chtěl vyhnout

Dominik Lang
Dominik Lang

Už před pěti lety hodnotila porota Ceny Jindřicha Chalupeckého tehdejšího laureáta Dominika Langa jako jednoho z nejslibnějších mladých umělců na české i mezinárodní scéně. A zcela právem.

Lang ve svých třiatřiceti letech za sebou měl několik odbornou kritikou výborně hodnocených výstav například ve vídeňské Secession nebo na Benátském bienále, kam sochy svého otce sochaře Jiřího Langa vyvezl ne ovšem jako samostatná umělecká díla, ale jako určitý materiál, který v rámci svého konceptu vkládal do dalších souvislostí. To je metoda, kterou Lang pracuje poměrně často.

Metoda institucionální kritiky je pro mě důležitá.

Ceny Jindřicha Chalupeckého se Dominik Lang zúčastnil s intervencí Východ Západ, která se odehrávala na ochozu malé dvorany Veletržního paláce. O rok později na stejném místě představil svoje další dílo Čekárna, ve kterém na různě deformovaných soklech instaloval židle a křesla pracovníků na nejrůznějších pozicích Národní galerie.

Marek Pokorný: Výstava je historický formát

Marek Pokorný

Kritik umění a kurátor Marek Pokorný už několik let vede významné instituce výtvarného umění. V současné době působí jako ředitel PLATO Ostrava, od roku 2004 byl devět let šéfem Moravské galerie v Brně a ještě předtím působil jako šéfkurátor brněnského Domu Pánů z Kunštátu.

Dominik Lang od roku 2012 na UMPRUM vede ateliér sochařství společně s Edith Jeřábkovou, která se jako kunsthistorička zaměřuje na současné a nedávné umění. V pořadu hovořil o důvodech, proč se chtěl vyhnout mistrovskému modelu vedení ateliéru.

Pro mě je to naplněná představa, jak já sám bych si představoval studium. Studoval jsem na Akademii, kde byla jistě celá řada zaslouženě vážených pedagogů, ale v takovém vakuu, kdy se nám občas zdálo, že je to spíš o nějakém bránění jistot, pozic a pravd než o dialogu, experimentování a hledání toho, co je potřeba nacházet v současnosti.

Svými intervencemi Dominik Lang často vstupujete do zdánlivě samozřejmých souvislostí nejen původních výstavních prostor. Nenápadně narušil také „pořádek“ pořadu Vizitka, ve kterém přesně zopakoval výběr hudby předešlého hosta kritika umění, kurátora a ředitele PLATO Ostrava Marka Pokorného.