Doba, kterou už nechceme zažít. Televizní minisérie Herec vypráví příběh o životě v nepravdě

27. říjen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Martin Finger, Jan Cina a Pavel Batěk v minisérii Herec

Spolupracovat se státní mocí, nebo jí vzdorovat? To je základní téma třídílné televizní série režiséra Petera Bebjaka nazvané Herec. Její děj nás zavádí do poloviny padesátých let minulého století v komunistickém Československu a hodně i do divadelního prostředí. Tomáš Pilát mluvil s představitelem hlavní role třídílné minisérie Janem Cinou a scenáristou Petrem Bokem.

Pavel Batěk v minisérii Herec

„Nechtěl jsem vyprávět příběh obětí. Chtěl jsem vyprávět příběh těch, kteří se na tom aktivně podíleli,“ říká autor scénáře minisérie Herec Petr Bok. Hlavní postava příběhu, talentovaný herec Stanislav Láník, který se snaží spoluprací s StB napravit svůj kádrový profil a splnit si sen o hraní ve velkém divadle, není zcela smyšlený. Předobrazem protagonisty se stal osud Vítězslava Vejražky, ve své době šéfa činohry Národního divadla. I mezi ostatními postavami můžeme spatřit podobnost se známými hereckými jmény, která patřila mezi členy souboru Divadla československé armády, jako Jiřina Štěpničková, Jiřina Švarcová, Ota Sklenčka a další. Jde však o hraný snímek, nikoli dokument, tedy i práce s reáliemi je spíše zjednodušená.

Elizaveta Maximová, Hana Vagnerová a Ivan Lupták v minisérii Herec

„Nechal jsem si z Policejního muzea poslat všechny zprávy o útěcích přes hranice, a že jich teda bylo. Útěky s pomocí polopásového vozidla včetně toho, že vozidla byla velmi náchylná na dobrý benzín, jsou reálné. Takto se to opravdu dělo,“ upřesňuje scenárista Bok pravdivost klíčové scény. Tvůrci s dobovými prameny pracovali poctivě, ať už jde o socialistický překlad Shakespearovských sonetů nebo scénáře divadelních her, které dohledávali v Divadelním ústavu.

„Ak máte dobrých hercov, máte polovicu úspechu za sebou,“ říká režisér minisérie Peter Bebjak. Třídílná série je obsazena skvělými talentovanými herci jako Jenovéfa Boková, Jan Nedbal, Martin Finger nebo Elizaveta Maximova a další. „Minisérie zpracovává i téma homosexuální menšiny. Zajímal jsem se tedy i o to, jak se těmto lidem žilo v dané době, a jak šlo opravdu často i o život. Komunistická strana využívala jakoukoli slabost nebo jinakost u kohokoli,“ říká představitel hlavní postavy Stanislava Láníka herec Jan Cina o přípravě na tuto nelehkou zápornou roli.

Spustit audio