Dlouho hledám tóny a většinou skončím u ticha, říká skladatel Martin Smolka. SOČR zahraje jeho novou kompozici Presto e lento
Rozhlasoví symfonici uvádí v premiéře novou kompozici Martina Smolky. S autorem mluví Michaela Vostřelová.
„Je pravda, že jednu linii v mé práci tvoří odedávna touha po úplném hudebním spočinutí, po nekonečném hudebním kontinuu, po totální monotónnosti, jež vtahuje dovnitř, do hloubi,“ to říká o své hudbě skladatel Martin Smolka. Bude taková i jeho nová skladba, kterou napsal pro Rozhlasové symfoniky?
„Mně to tak zkrátka vychází,“ říká Smolka. „Hledám. Když píšu, tak dlouho něco hledám. Sbírám motivy, přemýšlím, jak by mohly působit dohromady a většinou to skončí u nějakého toho ticha. Někdy mě napadá, že prostředí koncertního sálu je skvělá možnost utéct hlučnému světu, který mě každou chvíli zraňuje hlukem, zatroubením, něčím, co drásá moje uši.“
Nová kompozice napsaná pro SOČR zazní na koncertě v pondělí 5. prosince a na Vltavě ji můžete slyšet v rámci přímého přenosu. „Bude tam ztišení, ale nejen to. Bude tam uličnická nota, trochu divoká. Není to klavírní koncert, ve kterém by pianista byl v roli hrdiny, který umí spoustu závratných kousků, i když Nicolas Hodges by je uměl. Rád hledám zvuky, které jsou úplně nové a zároveň něco připomínají, je v nich nějaké déjà vu, a o něco podobného jsem se pokusil i tady,“ uzavírá autor.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.