Divák jako součást rodiny. Rodinná oslava je divadelní experiment i terapie

11. leden 2019

Co se stane, když se rodina včetně prarodičů, strýců, tet, sestřenic, bratranců a dalších příbuzných setká v prostoru divadla? A když se právě oni stanou základem divadelního představení? Takovou otázku si položily studentky pražské DAMU a zahájily výzkum, v rámci kterého cestovaly za rodinami členek inscenačního týmu po Česku, Slovensku i Polsku a zkoumaly společné rysy a tradice rodinných oslav.

Projekt vyústil v představení nazvané Rodinná oslava, které mělo v říjnu premiéru v Divadle DISK. Každá repríza je věnovaná jiné rodině, která se představení zúčastní jen jeden večer, maximálně dva. Jednotlivá uvedení mají trochu jinou podobu a obsah, ačkoli základní struktura zůstává stejná.

Základem jsou texty, které jsme s každou rodinou připravily a v závěru je vždy hudební číslo nebo nějaký neverbální prvek. Pro každého člena rodiny jsme hledaly specifickou roli, která by mu byla příjemná.
Sofie Sticzayová, režisérka

Rodinná slavnost, premiéra, rodina Sofie Sticzayové

Po obvodu divadelního sálu je rozmístěných 12 stolů, divák si může sednout kamkoli a stát se tak na chvíli členem jedné rodiny. Skuteční rodinní příslušníci jsou rozmístěni u různých stolů. Uprostřed sálu je kuchyňské zázemí, ve kterém se pohybuje tvůrčí tým v bílých zástěrách. Každá skupina diváků má na starost jinou aktivitu, někde vyfukují vajíčka, jinde mažou chleby nebo vánoční cukroví, připravují bramborový salát nebo melou kávu. Postupně se slaví Vánoce, Velikonoce, narozeniny nebo třeba svatba. Výstupy členek inscenačního týmu se střídají s výstupy skutečných členů rodiny.

Rodinná slavnost, premiéra, rodina Sofie Sticzayové

Dynamiku představení tvoří tříchodová hostina – předkrm, hlavní chod a dezert. „Představení má dvě roviny. Přípravu a samotnou hostinu. Myšlenkou je, že rodinná oslava může být zajímavější právě v té přípravě, na které se všichni podílejí,“ říká Sofie Sticzayová.

Premiéře předcházel rozsáhlý a časově náročný výzkum. „Navštívily jsme všechny zapojené rodiny, absolvovaly jsme s nimi divadelní workshopy, během kterých jsme hledaly společný jazyk a které se staly naší velkou inspirací,“ říká scénografka Olga Ziębińska. „Z těchto návštěv vyplynul i finální koncept představení, tedy výměna rolí. Členky inscenačního týmu jsou v kuchyňském zázemí a rodina na pomyslném jevišti.“

Rodinná slavnost, repríza, rodina Olgy Ziębińské

Autorky se nesnaží analyzovat rodinné vztahy a problémy.

Klíčem jsou pro nás kořeny. To, odkud pocházíme a proč jsme tady v divadle, proč ho děláme. I když naše rodiny občas nemohly pochopit, že se věnujeme umění, děláme ho proto, že jsme vyrůstaly v nějaké rodině. A tyto kořeny nás doprovodily tam, kde jsme.
Olga Ziębińska, scénografka

Příprava představení tak byla nejen pro autorky Rodinné oslavy, ale i jejich rodiny jistým druhem terapie a hledání cest, jak dojít k vzájemnému pochopení. Členů rodiny režisérky Sofie Sticzayové se sešlo celkem 17, včetně té nejbližší – matky, otce i obou bratrů. Ti se shodují, že pro ně byla stěžejní fáze přípravy a pak chvíle po skončení představení. „Nejzajímavější byla ta terapie, rodinná hygiena. Pochopil jsem, že i to je smysl projektu. Aby si o něm rodiny povídaly, aby se zamyslely nad tím, jak fungují,“ říká otec režisérky, architekt Peter Sticzay – Gromski.

Rodinná slavnost, repríza, rodina Olgy Ziębińské

Inscenátory Rodinnou oslavu nazývají intimním reality představením, experimentem na pomezí divadla a společenské hry. Zrušily hranice jeviště a hlediště, pokusily se přenést autenticitu rodiny do divadelního prostředí a diváky jednoduše pozvaly na rodinnou oslavu – její přípravu i závěrečnou skutečnou hostinu. „Současné autentické programy jsou součástí výpovědi moderního člověka, umělce. Nejsou inscenované a umělé, jdou z nitra a jako divák máte pocit, že se necháte unášet životu vodou. Nemusíte se ztotožnit s výsledkem, ale o to nejde. Máte šanci u toho být. Lístkem do divadla si kupujete část živého výseku rodiny, se kterou jste u jednoho stolu,“ říká Peter Sticzay – Gromski.

Divadlo v konfliktních zónách

Mezinárodní setkání Divadlo v konfliktních zónách

V čase globálních světových konfliktů hraje divadlo důležitou roli. Je totiž prostorem, který je možné vytvořit, kdekoliv se lidé setkají a něco sdílejí. Bylo a je tomu tak i v zemích, které jsou sužovány válečnými a ozbrojenými konflikty. Na to, jak divadlo může v těchto zónách pomáhat a jak pozitivně může působit, se zaměřila mezinárodní konference, kterou v květnu roku 2018 uspořádal slovenský Divadelní ústav v rámci Festivalu Nové drámy.

Podle teatroložky a pedagožky DAMU z Katedry teorie a kritiky Evy Kyselové je Rodinná oslava spíše než společenská hra nebo inscenace jednoduše happening. „Jsem velmi vděčná, že Rodinná oslava vznikla, osvěžuje repertoár divadla DISK a otvírá nové možnosti pro jeho diváky. Cenné je také spojení Katedry alternativního a loutkového divadla a Katedry autorské tvorby a pedagogiky, to není příliš běžné, “ říká Eva Kyselová.

Spustit audio