Divadlo versus film
Antický chór versus Newyorčané dnešních dnů. Divadlo kontra film. Tak se dá označit inscenace, kterou můžete shlédnout v Karlově ulici číslo 26, v Divadelním studiu DISK. Absolventský ročník DAMU zde uvádí "divadelní přepis" filmu Woodyho Allena Mocná Afrodité.
Úspěšný sportovní novinář z Manhattanu neodolá své přítelkyni a svolí k adopci dítěte. Pochopitelně, že přirozenému početí nic nebrání, ale proč si má dnešní moderní žena ničit tělo a kariéru, když se dítě dá pořídit rychleji a méně bolestivě, že? Tak jako Lenny nedokáže nic odepřít své drahé polovičce, tak rovněž neodolá našeptávání svého svědomí a rozhodne se seznámit s biologickou matkou svého syna Maxe. Dopátrá se šokujícího zjištění! On, Lenny Weinrib, vychovává dítě prostitutky!
Děj Allenova filmu zůstal zachován stejně jako originální propojení osudu hlavního hrdiny s antickým chórem. Ten, jak známo, v antickém divadle komentoval děj, vyjadřoval stanoviska diváků - obce - a propojoval je tím s událostmi na scéně. Allen využil zmíněný princip, upravil si ho však po svém a nechal chór neodbytně se vtírat do Lennyho života. Sbor se chová spíše jako dotěrný hmyz, který vám neustále bzučí kolem hlavy. Našeptává, okřikuje i varuje. Absurdně využívá znalosti antické mytologie, aby Lennymu vsugeroval paralelu mezi jeho životem a osudem krále Láia (zabil ho vlastní syn).
Divadelní adaptace roli sboru ještě posílila. Podpořila ji originální hudba Jiřího Šlupky Svěráka, hýřící jazzovými rytmy, a choreografie Martina Packa. V tomto ohledu hra nijak neodkazuje na svou filmovou podobu a buduje si osobitý charakter hudebních scén. Chór se stal díky tomu rovnocenným spoluhráčem ostatních postav.
Kromě toho, že využívá výborný námět, se inscenace nijak nesnaží opakovat či dokonce dohánět Allenův film. Vytvořila si vlastní tvář i zásluhou hereckých výkonů, mezi nimiž jednoznačně dominovala Eva Boušková jako prostitutka Linda. Nevzpomínám si, že bych poslední dobou viděla tak přirozený herecký projev. Její Linda byla přímá a otevřená. Herečka nebojovala s peprným textem, přes jazyk jí přecházel bez uzardění, nevytvářela si k němu žádnou vnitřní distanci. Lenny Michala Kerna nesl typické znaky allenovských uťáplých intelektuálů - silné brýle, nesmělost a dojemnou neohrabanost. Přesto je však znát, že herec patří do jiné věkové kategorie než samotný Woody Allen. Jeho Lenny není tolik sarkastický, nečiší z něho po léta střádaná ironie. Chvilkami projevuje téměř nadšení či naději, oboje je však stále rozumově kontrolováno a potlačováno. Jde přeci stále o typického intelektuála z Manhattanu!
Mocná Afrodité reprezentuje dobrou zábavu a vkusné divadlo, a to i přes mírně lechtivé téma a pár slov, které byste ve slovníku spisovné češtiny asi nikdy nehledali. Dokazuje to, že o současnosti se dá mluvit i bez okázalé vulgárnosti moderní cool dramatiky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.