Divadlo poezie žije

22. červenec 2004

Zvláštní jev provází několik posledních ročníků Wolkrova Prostějova, soutěžní přehlídky českých recitátorů a divadel poezie: jevištní řeč poezie se vydávají hledat neustále nové a nové soubory, věku většinou silně mladistvého. Není proto divu, že mezi těmi, které teprve "objevují abecedu", se prosazují kolektivy přece jen zkušenější. Tvůrčí a nesporné počiny letos přinesly dva z nich.

Deník malého lorda českého surrealisty Karla Hynka (1925-1953) se v inscenačním rejstříku plzeňských Zamračených dětí neobjevil poprvé. Nyní je režisérkou Alenou Dvořákovou (byla oceněna zvláštní cenou WP za dlouhodobý přínos v žánru divadla poezie) nově koncipován jako hutná scénická koláž. Od počátku let devadesátých je to v pořadí již čtvrtý takto "celovečerně" pojatý záběr do díla tak úžasného, že není pochyb o jeho fenomenalitě v kontextu hrůzných 50. let. Eros v plné jízdě, drsná jemnost a naopak detabuizace až do úplné dřeni milostného oběhu intimních zón - to vše s herci, kteří se nikdy služebně slovu básníkovu nezpronevěří. Představení to bylo v pravém slova smyslu očistné, dávající smyslům i duchu, co jejich jest.

Cena poroty byla udělena Divadlu na Cucky z Olomouce za komponovanou inscenaci Kolář/ž/ neví, kam jdeme? Invenční představení na půdorysu výtvarně-slovního mezisvěta - přesně podle situační etapy Kolářovy poezie z mezidobí, kdy opouštěl psaní poezie konvenčními prostředky a ještě nepočal se systematickou tvorbou grafických podob básní. Poprvé se tu černá s bílou, dvě základní barvy jevištní znakovosti, objevily jako dynamické prvky a mohly sugestivně podtrhnout kladné a záporné reakce na nevyzpytatelné děje, jak nám je schystává Velký Hybatel, zosobněný strnulým panoptikálním Mužem v klobouku. Představení provázel originálně improvizovaný živý hudební podkres minimalistického ladění. Výtvarný symbol vystihuje Osud jako periskop nebo obelisk nebo... Divák je vázán na vlastní asociativní přístup, ostatně jako při celém průběhu této nevšední hry o všecko. Cucky z Olomouce byly skutečným vrcholem letošní přehlídky, školní příklad přenesení básnického textu na jeviště za pomoci vědoucně naplněné metaforické šifry.

Brněnský voiceband Ústa(f) se letos v Prostějově představil s Písní písní v režii Zdeňka Šturmy

Zmíněné dvě inscenace mohou sloužit jako důkaz, že pojem "divadlo poezie" lze přiřadit k přitažlivým uměleckým žánrům, jeho vývoj je stále v pohybu. Holduje mu sice nepočetná, leč nezanedbatelná množina mladé generace. I té by měl být dán v čase, kdy se manipuluje se zájmy mladých podobně jako například v nedávné televizní superstárové megaakci, prostor. Alespoň uvedením jejich nejlepších protagonistů. Listina vítězů letošního Wolkrova Prostějova by k tomu mohla sloužit coby dramaturgické vodítko.

autor: Mirek Kovářík
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.