Divadlo a drsná realita

24. srpen 2004

Činoherní studio Ústí nad Labem si i v době dlouhého nedobrovolného vyhnanství z vlastní scény, způsobeného předloňskou povodní, udržuje svou osobitost. Je provokativní jak svou neotřelou dramaturgií, která neustále ohledává traumata našeho současného bytí, tak způsobem inscenování. Drsné divadlo drsného města severních Čech se svému divákovi nepodbízí, nešetří ho, spíše provokuje.

Dá se to paradoxně říci i o inscenaci původní hry dramaturga souboru Jana Vedrala nazvané Jackson čili Showbusiness a umírání v tancích a písních národa českého, jejíž humor je určen divákům všech sociálních vrstev, starším i mladým. Jak připomínka zpěváka Michaela Jacksona v první části titulu napovídá, v podivném soukromém sanatoriu leží popstar a podstupuje x-tou operaci obličeje. Není už zřejmé, která tvář je vlastně pravá - každá je jen maskou, jakou žádá ta která doba, divák i šoubyznys. Téma v českých zemích stále aktuální "zdomácňují" a rozvíjejí lehce parodické připomínky hitů zpívaných i poslouchaných od padesátých let téměř do současnosti. Písničky spoluvytvářejí jakýsi přehled českých dějin, zatímco v krátkých dějových sekvencích se konkretizují "požadavky doby" i její tlaky, způsob vytváření falešných model i jejich zkorumpovanosti. Naše popová zombie má mnoho jmen a mnoho podob, byla - je - námi spoluvytvářena, podobá se nám. Vedral nenapsal hru sebemrskačskou, i když nikoho (z nás) nešetří. Její dialogy jsou vtipné, chytré, nepostrádají konkrétnost ani nadsázku. Nadhled do značné míry posiluje i to, že je text prohlašován za rozhlasovou hru a divák se od počátku do konce dívá, jak ji herci natáčejí v rozhlasovém studiu. Je to právě tento šťastný formální nápad, který satirickému pohledu dodává lehkost a potřebnou eleganci. Režijně připravil Ivan Holeček, zvukově vypravil Tomáš Pergl.

V české premiéře uvedlo Činoherní studio i drama mladého katalánského autora Sergi Belbela Krev. Krev a násilí jako projev soudobého terorismu jsou v této inscenaci neustále drasticky přímočaře zobrazovány - stejně jako jsou přítomny v dnešním světě, ukazovány v televizi a "používány" ve filmu nebo na divadelních jevištích. Přitom dramatik se přiklání k tomu, že "buď můžeme divadlo považovat za pódium, na kterém se zobrazuje realita světa, nebo ho vnímáme jako způsob, jak vysvětlit svět nikoli jeho zobrazením, ale prostřednictvím mikrosekvencí, metonymie". Příběh o únosu, mučení a zavraždění manželky předního politika jako prostředku politického vydírání se odehrává pro divadelní diváky "v přímém přenosu". Vše se děje chladně, bez emocí - až se z toho člověku dělá špatně. Tyto "temné" záběry jsou v inscenaci ovšem střídány obrazy barevného světa "venku", který už zprávy o únosu přijímá zcela otupěle a jehož vyděšení z nálezu amputované končetiny nemá sílu větší než při doteku odporného hmyzu. Mezi oběma světy se pohybuje Holčička (výborná Nataša Gáčová), vychovávaná teroristy. Krutá, cynická i dětsky naivní, cit se v ní projeví až ve vztahu k mrtvé. Je zrůdná i politováníhodná, ale je v ní kdesi zrnko lidskosti. Tedy toho, co teroristé, mučící a vraždící "neosobně", jen z politického přesvědčení, už dávno ztratili. Spolu s citem zmizelo i jejich "já", nahrazené "my". Nemají identitu, jsou jenom nástrojem, a tím vlastně metonymií odosobněného, nelidského světa. Inscenace režírovaná Natálií Deákovou nám může jít proti srsti, ale je silným uměleckým obrazem.

autor: Vítězslava Šrámková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.