Divadelní Londýn tradičně i netradičně: Macbeth v Barbican

21. duben 2010

Barbican je multikulturní centrum zvučného jména, které rezonuje po celém světě. Každá sezona představuje nové i tradiční formy ze světa performativního umění. Rok 2010 přináší do Barbican vlnu umění, které se jen těžko klasifikuje a jehož podstatou je vyvolat neobvyklé zážitky a zkoušet vytvářet divadlo jinak, než bylo doposud zvykem.

Hostujícím souborem letošní sezony byl i Cheek by Jowl, jehož zakladatelem a kmenovým režisérem je Declan Donnellan. Ten se režijně podílel i na inscenacích britského Národního divadla a herecké akademie Královské shakespearovské společnosti. Donnellan patří k nejlepším režisérům divadelních her Williama Shakespeara v Británii i ve světě. Soubor Cheek by Jowl založil v roce 1981 společně s výtvarníkem a scénografem Nickem Ormerodem. Pro jméno souboru se inspirovali scénou, jak jinak než ze Shakespearovy komedie Sen noci svatojánské.

Macbeth v provedení Cheek by Jowl patří k nejlepším inscenacím letošní sezony v Barbican. Svým provedením potvrzuje Donnellanův režijní cit pro Shakespearův verš. Herci se pod Donnellanovým vedením neomezují na pouhou deklamaci shakespearovského blankversu, ale naprosto přirozeně a s lehkostí se sžívají s jeho komplikovanou strukturou.

Herectví souboru Cheek by Jowl v inscenaci Macbeth vyžaduje maximální soustředění a vypětí sil. Na prázdném a potemnělém jevišti, jehož hranici naznačují pouze dřevěné bedny připomínající sloupoví starých anglických hradů, stojí veškerý estetický efekt na precizním hereckém prožitku. Will Keen v roli Macbetha a Anastasia Hille jako lady Macbeth mísí patetizující deklamaci s civilním minimalismem, který vzápětí proměňují v naturalistické vyobrazení lidského šílenství ústícího v křeči a hysterii.

Plasticitu prostoru skvěle dotváří světelný design Judith Greenwood která se k Cheek by Jowl přidala už v roce 1990. Za tu dobu dovedla své světelné umění k dokonalosti a umocnila tak jednu z charakteristických vlastností tvorby souboru Cheek by Jowl. Světla jsou plnohodnotnými partnery hereckých představitelů a svou intenzitou i rozmístěním budují dusnou atmosféru hororového napětí. Hudební složka je jednoduše a funkčně zajištěna houslistou, který – pouze místy – tematicky doplňuje určené dramatické situace.

02031345.jpeg

Macbeth v Barbican potvrzuje fakt, že je možné inscenovat Shakespearovy texty bez velkých experimentů a s maximálním estetickým účinkem, který trvá.

Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.