Dirigovat vlastní skladby? To je jeden z nejkrásnějších pocitů, říká skladatel Jan Kučera
Kdyby světu nevládla pandemie koronaviru, Jan Kučera by teď pilně zkoušel s orchestry a ve volných chvílích psal autorské skladby. Místo toho ovšem po internetu kolují odkazy na jeho youtubový kanál, kde zábavným způsobem interpretuje písně z oblíbených Večerníčků a filmů. I o tom byla řeč ve Vizitce, kam skladatele a dirigenta Kučeru pozval Daniel Jäger.
Jako spouštěč dobré nálady funguje youtubový kanál skladatele a dirigenta Jana Kučery zcela spolehlivě. Nabízí totiž videa, ve kterých Kučera v domácí karanténě hraje na klavír ukázky večerníčkové, filmové i jiné hudby a nechává přitom děti i dospělé hádat, o jakou skladbu se jedná.
Každodenní Kučerovy kvízy jsou logickým vyústěním aktuální situace. Jakožto šéfdirigent Karlovarského symfonického orchestru má nyní vynucenou pauzu, a tak spoustu času tráví doma. Do „youtuberského světa“ spadnul tak trochu neplánovaně, jak totiž ve Vizitce řekl, zpočátku ani nevěděl, jak to udělat, aby jeho videa nebyla zrcadlově obrácená. „K mému překvapení se ale všude rozšířila. Sdílely je školy, zušky, učitelé je používali jako materiál pro výuku hudební výchovy přes internet. Mám z toho velkou radost.“
Angažmá v rozhlasovém orchestru byla praxe snů
Jednu kvízovou ukázku Jan Kučera na harmoniku, kterou si vypůjčil z dětského pokoje svých potomků, zahrál i posluchačům Vltavy: éterem se rozezněly tóny melodie ze seriálu Byli jednou dva písaři. Jak Kučera podotkl, českou filmovou hudbu má velice rád a sám se práci s ní radostně věnuje. Ostatně jeho úprava skladby Den je krásný z filmu Starci na chmelu Vizitku otevřela.
Jedná se o aranži, kterou připravil během svých prvních let u Symfonického orchestru Českého rozhlasu, kde tehdy působil jako asistent šéfdirigenta Vladimíra Válka. „Pro začínajícího dirigenta to bylo angažmá z říše snů,“ komentuje svou někdejší celkově desetiletou praxi. „Byl jsem tam nejen jako asistent pana Válka, ale i jako druhý dirigent. Často jsme natáčeli a já hrál i hodně klavírních a celestových partů. Navíc jsem mohl sledovat při práci další dirigenty. Pro dvacetiletého studenta to byla naprosto zásadní zkušenost, to žádná škola nemůže nahradit.“
Jan Kučera o sobě mluví jako o hudebníkovi, který po vzoru houby nasává všechny hudební inspirace: má rád Johanna Sebastiana Bacha, jazz i modernu, odmala rád improvizuje, v Plzni a Ostravě zase diriguje svá baletní představení. A jak říká, dirigovat vlastní skladbu je jeden z nejkrásnějších pocitů, který zná.
Jak se v životě Jana Kučery doplňuje dirigování a psaní hudby? Jak vnímá fakt, že skladbu a klavír začal na doporučení Ivana Klánského či Petra Ebena studovat už v patnácti letech a proč se necítí na dirigování klasické opery? Poslechněte si celou Vizitku.
Související
-
Toužím napsat hudbu k večerníčku, říká dirigent Pohádkového odpoledne Jan Kučera
„Filmová pohádka vybízí k užití velkého hudebního plátna, tedy symfonického orchestru, který plně vylíčí romantiku, dobrodružství či tajemno a ‚strašidelno‘,“ dodává.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka