Dílo Fridy Kahlo a Diega Rivery se představuje Paříži
Po Berlíně a Vídni se dílo Fridy Kahlo představuje nyní v Paříži. Výstava v Oranžerii u Place de la Concorde je ale jiná. Dílo Fridy Kahlo totiž tvoří jen polovinu expozice. Společně s ní se po patnácti letech do Paříže dostávají i díla jejího manžela, Diega Rivery, některé z jeho obřích maleb navíc do Evropy vůbec poprvé.
„Jedná se o výstavu, která představuje dílo Diega Rivery a Fridy Kahlo. Jsou tady k vidění jejich malby, kresby, ale i fotografie a několik původních videí, která zachycují Diega a Fridu při práci. Největší část děl pochází ze sbírek Musea Dolores Olmedo v Mexico City, která vlastní největší sbírku děl Diega Rivery a většinu děl Fridy Kahlo,“ vysvětluje kurátorka výstavy Leila Jarbouai.
Asi dvacítka děl je pak ze soukromých sbírek. Musée de l'Orangerie připravilo výstavu, která se odlišuje od těch, které v minulosti hostil Berlín a následně Vídeň.
„Ne, s těmito monografickými výstavami nemáme nic společného. Už jen proto, že tady vystavujeme i tvorbu Diega Rivery. Naším cílem bylo prostě představit oba dva, a vůbec jejich umělecký vztah. Diego Rivera měl tady naposledy výstavu v roce 1998, takže už je to 15 let. Pro tuhle expozici se nám podařilo získat jeho kresby, které používal při svých obřích nástěnných malbách, které ještě nikdy neopustily Mexiko.“
Frieda postupně Diega předčila
Diego Rivera se narodil v 80. letech 19. století a je považován za jednoho z největších malířů postrevolučního Mexika. Žil a studoval ve Francii, kde se seznámil s Modiglianim i s Pablem Picassem. Jeho dílo – hlavně nástěnné malby – se objevuje jak v Mexiku, tak hojně ve Spojených státech.

„Frida Khalo, která byla původně méně známá, postupně Diega předčila. A stala se nejslavnější umělkyní Latinské Ameriky. Je považovaná za nejdůležitější představitelku mexického umění i ženskou aktivistku a její život je až fenomenálně zajímavý. V době, kdy nejvíc tvořila, tedy v porevoluční době, bylo Mexiko na velmi vysoké umělecké úrovni. Pro hodně umělců byla tahle doba znovuzrozením Mexika a objevením tradiční národní hrdosti. Mexiko představovalo umělecký a intelektuální exil pro mnoho evropských umělců, jako třeba pro Luise Buňuela.“
Mytický pár podporoval komunistickou revoluci
Pařížská Orangerie ukazuje, jak je dílo obou umělců rozdílné, i když se oba velmi ovlivňují. U tvorby Fridy Kahlo je patrný konflikt identity, na půl Evropanky, na půl Mexičanky, i odraz jejího zdravotního stavu.
Spolu s Diegem Riverou se staly ikonami a mytickým párem, který aktivně podporoval komunistickou revoluci. Mnoho evropských intelektuálů, mezi nimi Lev Trockij, se do Mexika sjíždělo a pobývalo u nich ve známém Modrém domě – Casa Azul.

„Myslím, že Diego Rivera stále není ve Francii dostatečně známý. Třeba jako jeho kubistické začátky ovlivněné pobytem ve Francii. Takže část této výstavy věnované jemu je opravdu objevem pro francouzské publikum. Zatímco tvorba Fridy Kahlo je více známá, nejvíc pak její autoportréty s charakteristickým obočím. Nerada byla spojované se surrealismem. Spíš ji ovlivnili evropští malíři Sandro Botticelli nebo Hieronymus Bosch, které vidíme v jejím díle.“
Dílo obou umělců tak konfrontuje společná výstava, říká kurátorka Leila Jarbouai. Výstavu Fridy Kahlo a Diega Rivery představuje pařížské Musée de l'Orangerie až do ledna. Ale předpokládá se, že pro ohromný zájem bude prodloužená.
Nejposlouchanější
-
Pavel Landovský: Objížďka. Hořká komedie o transportu politického vězně do vyšetřovací vazby
-
George Orwell: 1984. Vize totalitní společnosti v dramatizaci slavného antiutopického románu
-
Boualem Sansal: Němcova vesnice. Slavný román vězněného alžírského spisovatele
-
David Herbert Lawrence: Milenec lady Chatterleyové. Vášnivý příběh nerovné živočišné lásky