Detektivové vlastní historie 30 let bez železné opony. Nová česko-německá divadelní hra hledá dobrá zákoutí ironie

11. prosinec 2019

Inscenace česko-německého autorského kolektivu Zeď nám spadla / Fall Mauer Fall reflektuje 30. výročí pádu železné opony propojením improvizace, vizuálního a pohybového divadla. Po pražské premiéře ji čeká uvedení v Bamberku a Saské Kamenici.

Novou inscenaci inicioval 1. česko-německý kabaret To téma / Das Thema ve spolupráci s improvizačním divadlem Ernst von Leben z bavorského Bamberku a multižánrovou česko-německou umělkyní Hedou Bayer ze Saské Kamenice.

Osobně jsem pád zdi vnímal jen jako obrázky v televizi.
Roman Horák

Čtěte také

„Na pád železné opony se díváme z nejrůznějších perspektiv, protože náš kolektiv tvoří lidé odlišných generací. Máme různá svědectví a otisky vzpomínek třeba od lidí, kteří to vnímají jen jako svědci svědků,“ říká Roman Horák z 1. česko-německého kabaretu. „Pro mě to byla spíš rešeršní práce, musel jsem se do toho tématu zapracovat, byly mi tehdy čtyři roky,“ odpovídá na dotaz, jak vnímal pád berlínské zdi Felix Forsbach, který je členem bamberského improvizačního divadla Ernst von Leben. 

Byly lepší večírky na Východě nebo na Západě?

Zatímco český název inscenace si ironicky pohrává s dětskou písničkou Pec nám spadla, německá část v sobě skrývá slovní hříčku případ-pád.

Fall Mauer Fall / Zeď nám spadla

„Německý název tomu dává investigativní, až kriminalistický hledáček, kterým si chceme posvítit na vlastní příběh a konfrontovat ho s historií. O některých věcech jsme vůbec nevěděli, než jsme začali dělat inscenaci,“ vysvětluje Roman Horák, který od útlého dětství vyrůstal v Německu.

Díky přípravě inscenace se dozvěděl nejen spoustu zajímavých detailů o útěků svých rodičů z Československa přes Maďarsko, Slovinsko a Rakousko do Německa, ale i to, co obnášela dlouhá integrace na Západě. Úryvky těchto vzpomínek zazní také v inscenaci. Felix před začátekem projektu netušil, že jeho rodiče měli příbuzné ve východním Německu a ti prý pořádali lepší večírky, než jaké byly na západě.

V inscenaci, která vznikla pod záštitou německého velvyslanectví v Praze, se bude mísit čeština a němčina, archivní materiály i živá kamera. Premiéra proběhne 11. 12. v Divadle Na Zábradlí. Další uvedení budou 17.–18. 12. 2019 v Bamberku (Haas-Säle), 19.–20. 12. 2019 v Chemnitz (Theater Komplex).

V inscenaci Zeď nám spadla / Fall Mauer Fall se ale Felix zaměřuje hlavně na pojmy jako pondělní demonstrace nebo Wende označující politický a společenský zlom v roce 1989. „Těchto pojmů se teď chopily extrémní pravicové strany. Na tom je vidět, že východ a západ Německa stále ještě nesrostly, vnitroněmecký konflikt pořád trvá,“ upřesňuje Felix. Podle něj se dá německý název inscenace vyložit také jako výzva, že zdi už padly a další by se stavět neměly, i když k tomu někteří v současnosti vyzývají. 

Vyhnout se stereotypům a klišé

„Sklouzávat k příliš velkému zobecňování nálepek, které dostávají různé skupiny nebo národy, to je velké úskalí.

Čtěte také

My proto jdeme cestou osobních příběhů – jak se jedinec cítí, s jakými těžkostmi se setkal. Myslím, že stereotypní nálepky v kontaktu s osobních příběhem pak vedou do dobrých zákoutí ironie,“ uzavírá v ArtCafé Roman Horák, který kromě česko-německého kabaretu působí také jako pedagog na HAMU, věnuje se pohybovému divadlu, založil divadelní soubor Squadra Sua Clowns a pomáhá lidem zapomenout na úzkosti v roli zdravotního klauna. 

Písničkář Wolf Biermann coby východoněmecký Karel Kryl nebo ilegální punkové kapely v NDR: V první části pořadu zazní hudba, kterou vybrali a komentovali naši hosté. Hudební bloku se Pavel Zelinka zaměřil na tvorbu současných zahraničních harfistek. Poslechněte si celé ArtCafé včetně hudebních ukázek zde.

autor: kult
Spustit audio

Související