Designér Jan Čapek: Zkrotit vzduch bylo nesmírně složité

4. prosinec 2016

Jeho díla bereme každodenně do ruky, aniž bychom tušili, že jim tvar vtisknul Jan Čapek – designér roku 2013, alespoň podle porotců soutěže Czech Grand Design. Toto ocenění získal za kolekci nafukovacích hraček, ale již v minulosti na sebe upozornil například plastovou lahví Mattoni či originálním půllitrem pro Velkopopovického Kozla.

Patří ke generaci dětí, které si hrály s nafukovacími zvířátky od Libuše Niklové. Před pár lety to byl právě on, kdo byl společností Fatra Napajedla vyzván, aby se pokusil navázat na dílo legendární české designérky. „Tím se splnil jeden z mých velkých snů, protože na hračkách Libuše Niklové jsem vyrostl,“ říká Jan Čapek.

Původně vystudoval turnovskou SUPŠ, obor broušení a rytí drahých kamenů. Teprve následně absolvoval na pražské UMPRUM obor Kov a šperk a posléze i obor Design, ve kterém dnes dosahuje mimořádné proslulosti, ať už jde o návrhy tvarů pivních sklenic, jízdních kol, zubních kartáčků nebo PET lahví, na které je respektovaným odborníkem.

„Na první schůzce mě zavedli do depozitáře, kde byly všechny hračky, které kdo kdy pro tuhle firmu navrhnu, i když většina z nich zůstala jen ve fázi prototypu. Nicméně to byly stovky předmětů, takže jsem v okamžení zjistil, že všechny nápady, které jsem si doma připravil a chystal se Fatře Napajedla odprezentovat, už měl někdo přede mnou.“

Nakonec vytvořil nafukovací Formuli a anglického bulteriéra Bulíka. Cesta od návrhu k výrobku však byla dlouhá a obtížná:

„Zkrotit vzduch tak, aby se ve fólii z měkčeného PVC choval tak, jak jsem potřeboval, tedy aby držel patřičný tvar, bylo šíleně složité. Navíc vůbec nebylo možné použít počítač, takže všechno vznikalo metodou pokusu a omylu. I proto jsem ve Fatře Napajedla nakonec strávil přes 350 hodin čistého času a můžu říct, že to byla nejnáročnější zakázka, jakou jsem v designu kdy dělal.“

03755648.jpeg

Svým způsobem omylem vznikla i nafukovací hračka závodního automobilu. „Pracoval jsem na obojku Bulíka a zrovna jsem se dostal do fáze, kdy mi to vůbec nešlo. Ať jsem dělal, co jsem dělal, všechno se mi nafukovalo křivě.“

„Kolem mě byly desítky nepovedených částí a kousek opodál stála slavná nafukovací žirafa od Libuše Niklové. A jak jsem se tak díval na ten její dlouhý krk, tak mně připomněl závodní vozy doutníkového tvaru ze třicátých let. Stačilo přidělat kola a formule 1 byla na světě,” popisuje náhodný vznik druhé hračky.

PET lahev pro Mattoni mi změnila život,“ říká Jan Čapek, který v pořadu Čajovna vysvětlil, na co všechno je třeba při návrhu designu plastových lahví třeba brát zřetel. A nepochybně ví, o čem mluví. Tvar lahve Mattoni Sport byl natolik přesvědčivý, že je dnes součástí stálé expozice Muzea designu plastu v anglickém Bournemouthu.

Příprava jednoho z posledních Čapkových návrhů:

 
autor: Honza Dědek
Spustit audio