Defekty vztahů na podzimních pražských scénách

26. listopad 2003

V době, kdy společnost více oceňuje image a úspěšnost než partnerské vztahy a lásku k dětem, je česká premiéra divadelního přepisu Podzimní sonáty navýsost aktuálním poselstvím. Švédský filmový a divadelní režisér a dramatik Ingmar Bergman její filmovou podobu natočil v posledním období své tvorby, v roce 1978.

Studio Dva toto komorní drama o frustrujícím vztahu matky a dcery uvádí v režii Patrika Hartla v Divadle Na zábradlí s Barbarou Kodetovou jako Evou a Danielou Kolářovou v roli její matky Charlotty, úspěšné klavíristky. Jejich setkání po sedmi letech propukne v nezadržitelný konflikt, v němž Evinu vášnivou touhu po mateřské lásce přehluší nenávistné výčitky, v nichž se ovšem odkrývá i její neschopnost naslouchat druhému a pochopit či odpustit. Daniela Kolářová jemnými tahy perfektně vykresluje Charlottino balancování na hraně pravdy a lži, sobectví a sebeklamu. Vytváří tak velice současný typ úspěšné a zdánlivě dominantní ženy, která se křečovitě snažila zvládnout všechny své role, až naplněna úzkostí stejně jako sebestředností nerozpoznává hranici mezi skutečnou láskou a pouhým naplňováním role. Pavel Kříž Evina manžela Viktora jakoby změkčuje, akcentuje spíše jeho trpělivost než puritánskou rigiditu. Snahy o porozumění se míjejí, všichni chtějí být milováni, ale kromě nejubožejšího stvoření, nemocné mladší Charlottiny dcery Heleny (Magdaléna Borová), nikdo není schopen lásku dávat. Konflikt zoufalství a osamění pouze prohlubuje, katarze se nekoná.

Daniela Kolářová v roli Charlotty z Bergmanovy Podzimní sonáty

Pod názvem Životu nebezpečné akty se skrývají tři jednoaktové komedie amerických dramatiků uváděné v překladu Michala Žantovského režisérem Zdeňkem Potužilem v Rokoku. V úvodním Mametově Pohovoru se Václavu Marešovi jako Advokátovi přes veškerou snahu a pěknou pointu nepodařilo překonat přílišnou abstraktnost a závan morality záludně se deroucí z této anekdotické absurditky o posmrtné obhajobě před Zákonem. Humoru Linky důvěry (dramatičky Elaine May), sloužící jako centrum pomoci sebevrahům, příliš neprospěl Václav Chalupa karikující terapeuta Kena lehce afektovanými naivními intonacemi a gesty jako vystřiženými z dabovaných amerických filmů, podobně jako se Uršule Klukové nepodařilo z prostitutky Dorothy dostat víc než trochu zatěžkanou parodii. Večer pak po přestávce zachránil Woody Allen a s ním Milena Steinmasslová jako blběnka Carol, která se, když jí nic jiného nezbývá, dovede zachovat i moudře, a Valérie Zawadská v roli úspěšné psychoanalytičky Phyllis, která navzdory své profesionalitě náhle s údivem zjistí, že ji její manžel nejen podvádí, ale dokonce se míní rozvést. Výborně jim sekunduje především Petr Křiváček jako Carolin manžel, maniodepresivní neúspěšný spisovatel Howard. Central Park West, komedie o defektech v manželských vztazích, sice v jejich podání poněkud ztrácí typicky chvějivý, lehce k trapnosti směřující allenovský humor, ale vynahrazuje ho dobře pointovanou českou ironií.

Uršula Kluková v roli protistutky Dorothy
autor: Vítězslava Šrámková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.