Defekty vztahů na podzimních pražských scénách

26. listopad 2003

V době, kdy společnost více oceňuje image a úspěšnost než partnerské vztahy a lásku k dětem, je česká premiéra divadelního přepisu Podzimní sonáty navýsost aktuálním poselstvím. Švédský filmový a divadelní režisér a dramatik Ingmar Bergman její filmovou podobu natočil v posledním období své tvorby, v roce 1978.

Studio Dva toto komorní drama o frustrujícím vztahu matky a dcery uvádí v režii Patrika Hartla v Divadle Na zábradlí s Barbarou Kodetovou jako Evou a Danielou Kolářovou v roli její matky Charlotty, úspěšné klavíristky. Jejich setkání po sedmi letech propukne v nezadržitelný konflikt, v němž Evinu vášnivou touhu po mateřské lásce přehluší nenávistné výčitky, v nichž se ovšem odkrývá i její neschopnost naslouchat druhému a pochopit či odpustit. Daniela Kolářová jemnými tahy perfektně vykresluje Charlottino balancování na hraně pravdy a lži, sobectví a sebeklamu. Vytváří tak velice současný typ úspěšné a zdánlivě dominantní ženy, která se křečovitě snažila zvládnout všechny své role, až naplněna úzkostí stejně jako sebestředností nerozpoznává hranici mezi skutečnou láskou a pouhým naplňováním role. Pavel Kříž Evina manžela Viktora jakoby změkčuje, akcentuje spíše jeho trpělivost než puritánskou rigiditu. Snahy o porozumění se míjejí, všichni chtějí být milováni, ale kromě nejubožejšího stvoření, nemocné mladší Charlottiny dcery Heleny (Magdaléna Borová), nikdo není schopen lásku dávat. Konflikt zoufalství a osamění pouze prohlubuje, katarze se nekoná.

Daniela Kolářová v roli Charlotty z Bergmanovy Podzimní sonáty

Pod názvem Životu nebezpečné akty se skrývají tři jednoaktové komedie amerických dramatiků uváděné v překladu Michala Žantovského režisérem Zdeňkem Potužilem v Rokoku. V úvodním Mametově Pohovoru se Václavu Marešovi jako Advokátovi přes veškerou snahu a pěknou pointu nepodařilo překonat přílišnou abstraktnost a závan morality záludně se deroucí z této anekdotické absurditky o posmrtné obhajobě před Zákonem. Humoru Linky důvěry (dramatičky Elaine May), sloužící jako centrum pomoci sebevrahům, příliš neprospěl Václav Chalupa karikující terapeuta Kena lehce afektovanými naivními intonacemi a gesty jako vystřiženými z dabovaných amerických filmů, podobně jako se Uršule Klukové nepodařilo z prostitutky Dorothy dostat víc než trochu zatěžkanou parodii. Večer pak po přestávce zachránil Woody Allen a s ním Milena Steinmasslová jako blběnka Carol, která se, když jí nic jiného nezbývá, dovede zachovat i moudře, a Valérie Zawadská v roli úspěšné psychoanalytičky Phyllis, která navzdory své profesionalitě náhle s údivem zjistí, že ji její manžel nejen podvádí, ale dokonce se míní rozvést. Výborně jim sekunduje především Petr Křiváček jako Carolin manžel, maniodepresivní neúspěšný spisovatel Howard. Central Park West, komedie o defektech v manželských vztazích, sice v jejich podání poněkud ztrácí typicky chvějivý, lehce k trapnosti směřující allenovský humor, ale vynahrazuje ho dobře pointovanou českou ironií.

Uršula Kluková v roli protistutky Dorothy
autor: Vítězslava Šrámková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

Karel Klostermann Ze světa lesních samot

Ze světa lesních samot

Koupit

Román klasika české literatury zobrazuje dramatické změny poměrů na česko-bavorském pomezí v posledním čtvrtletí 19. století, kdy ustálený životní řád "světa lesních samot" narušila živelná katastrofa.