Dědečku, babičko, dětem disko elpíčko aneb Vyměním LP Karla Gotta od firmy Melodija za SP Beatles

Výstava Import / Export / Rock’n’roll
Výstava Import / Export / Rock’n’roll

„Je to výstava o tom, že starý desky nemusí být vždycky hezký a o snaze socialistického režimu v Československu ukočírovat, co k nám navzdory železné oponě prosakovalo ze Západu.  I když bylo jasné, že se to nedá utajit, udržoval si stát monopol jako hudební vydavatel, agentura i pořadatel,“ popsal jeden z kurátorů Petr Ferenc výstavu Import / Export / Rock’n’roll.

K letošnímu výročí Sametové revoluce připravilo České muzeum hudby. Zaměřena je zejména na hudbu populárního proudu. Dnešním čtyřicátníkům připomene rodičovské sbírky elpíček. Generaci 50 + se zde vybaví atmosféra doby, ve které si utvářela životní postoje. A současným „náctiletým“ ukáže jednu z tváří československé normalizace, tedy dobu, která se těm, kdo ji nezažili, tak obtížně vysvětluje.

Výstava Import / Export / Rock’n’roll

Byla to doba, kdy zdejší publikum často znalo západní hity jen v české verzi a teprve po revoluci překvapeně objevovalo cizojazyčný původ důvěrně známých kousků. Píseň Black Sabath A national Acrobat proměnili František Ringo Čech a Jiří Schellinger v pozdrav Hej, metro, dobrý den! S refrénem „chybička se vloudí“ žvatlavě přezpívala Eva Hurichová ústřední píseň k filmu The Neverending Story, v televizním klipu ozdobně rozložena v kavárně a pomrkávajíc tlustě namascarovanými řasami. Předělávkou Girls Just Want To Have Fun z repertoáru Cyndi Lauper vznikl Džínovej kluk. Zpívající Hana Zagorová v jupce selského stylu přijíždí traktorem na chmelnici a spolu se čtveračivě hopkající dvojicí Kotvald/ Hložek pere v neckách za vydatné pomoci prášku Azur a Biomat, neboť na product placement se tehdy ještě nehledělo.

Výstava Import / Export / Rock’n’roll

Výstava Import / Export / Rock’n’roll vede návštěvníka v zásadě dvěma směry. Jeden ukazuje, k jaké hudbě se mohl tehdejší československý posluchač dostat oficiálně a kam mohl zbloudit, když z cesty státem schválené sešel.  

Výstava Import / Export / Rock’n’roll

Uvidíme zde desky legální popkultury s prověřenými hvězdami i novými zpěváky Intertalentu hostujícími v Sovětském svazu a dalších spřátelených zemích, produkci státních vydavatelství Supraphon a Panton a propagační materiály podniku zahraničního obchodu Artia a agentury Pragokoncert, která loajální umělce vysílala do ciziny. Na opačné straně, odkud přicházelo soustavné narušování socialistického hudebního byznysu, stál hudební samizdat, exilová nakladatelství, koncerty zakázaných kapel nebo černé burzy.  Některé z těchto „závadných“ svobodných aktivit, ale také činnost komisí dozorujících nad politickou nezávadností individuální hudební činnosti zachytil v roce 1980 Petr Nikolaev ve filmu Praga caput regni, který se v rámci výstavy promítá.

Poptávka
Jakékoliv LP desky a plakáty Olympic a Smokie! Vraky bicích nástrojů všech druhů a značek. Vše o Hance Zagorové a Drupim. Kdo zajistí pravidelný odběr časopisu Bravo, Pop a Pop foto? Zn. I starší ročníky.

Nabídka
Barevná hudba bez svítidel. Vyměním LP desky firmy Melodija – Alla Pugačevová a Karel Gott – za EP Beatles (inzerent Karagod, Pavlodar, SSSR)

Zvláštní pozornost je věnovaná lidem za oponou neboli hudebním emigrantům jako byl Jan Hammer, činnosti Jazzové sekce a také úkazu s názvem Melodie. Tento hudební měsíčník na svých stránkách od začátku šedesátých let nejenže informoval o „západním“ hudebním dění, ale v rubrice Malý oznamovatel dokonce šířil nejrůznější privátní zprávy hudebních nadšenců. Čekací doba na zveřejnění inzerátu byla tři měsíce od zaplacení!

Výstava Import / Export / Rock’n’roll

Časově je výstava ohraničena dobou reálné existence Berlínské zdi tedy lety 1961–1989. Provází ji komentované poslechy dobové hudby a lektorované prohlídky. Zvláštní program je k dispozici středoškolákům, kteří si zde můžou nahrát kazetu z gramodesky, poslechnout zvuk kazety 100 x přehrané a zkusit si, jaké klacky házela vládnoucí moc pod nohy opovážlivcům, kteří si tehdy chtěli založit garážovou kapelu. V Českém muzeu hudby bude výstava přístupná do 30. června 2020.