David Kalhous: Tak to má být, začít Feldmanem a skončit u Beethovena

24. listopad 2017

Brilantní klavírista otevřené mysli hraje hudbu napsanou v rozmezí tři sta let s velkým zájmem o hudbu soudobou, iniciuje vznik nových skladeb, na straně druhé „vystřihne“ v rozhlasovém studiu Scarlattiho sonáty jakoby nic.

S klavírní hrou začal na konzervatoři a AMU v Praze i ve třídě Paula Badury Skody ve Vídni. Studoval v Tel Avivu i na Yale University a Northwestern University v Chicagu, kde obdržel před čtyřmi lety doktorát. Po letech na volné noze získává v silné konkurenci žadatelů místo na Floridské státní univerzitě, kde je v současnosti profesorem klavírní hry a vyučuje předměty spojené s interpretací hudby.

S Konvergencí jsme v Praze na konci 90. let pořádali koncerty současné hudby, moc jsme si to užívali, ale téměř nikdo na ně nechodil. Zjistil jsem, že to co dělám, vlastně nikoho nezajímá, a tak jsem z České republiky odešel.

Touha cestovat, učit se jazyky, objevit centra soudobé hudby jako New York nebo Chicago, to byly pro Davida Kalhouse další důvody provinční svět české hudební společnosti opustit.

Před Vánocemi natáčí pro společnost ARCO DIVA rozsáhlé sonáty Janáčka, Beethovena a Liszta.

Prahu mám rád a čas od času se do ní vracím. Je v ní neskutečně mnoho talentů a já jsem vděčný za to, že jsem nasál středoevropskou kulturu. Je to ale velmi malé místo. Každý s každým se tam zná a kdo nezapadá do určitého okruhu, nemá se šanci prosadit. Hudební mafie existují všude na světě, ale v těch velkých amerických městech je těch hudebních mafií vždycky více, takže máte nějakou naději.

David Kalhous se svou rodinou žije trvale v New Yorku a nedovede si už představit, že by se natrvalo vrátil do homogenní společnosti Česka.

Ve Vizitce uslyšíme jeho nahrávky skladeb Scarlattiho, Beethovena a Liszta. Díky hře Joela Hastingse představí klavírní tvorbu Jeana Rogera - Ducasse nebo téměř neznámého česko-amerického skladatele Ladislava Kubíka a jeho unikátní instrumentace.

Spustit audio