Dave Samuels: Studium hudby by vás mělo nasměrovat k profesionálnímu lidství
Jazzový svět před necelým měsícem navždy opustil přední americký vibrafonista, hráč na marimbu a pedagog Dave Samuels. Jeho univerzální muzikantství připomíná aktuální vydání Worldbeatu.
„Studium nemá co do činění s tím, jestli se stanete profesionálním muzikantem či ne. Spíše by vás mělo nasměrovat k profesionálnímu lidství,“ vštěpoval svým studentům Dave Samuels, vyhledávaný a respektovaný pedagog na Berklee a New England Conservatory v Bostonu. Ochotně s nimi sdílel své vlastní muzikantské zkušenosti.
Snažím se jim neustále předkládat něco, o čem by mohli přemýšlet. Myslím, že to je klíčové. Řada z nich má předpoklady ke hře na nástroj i ke skládání hudby, ale většina se zdráhá pokusit se zaujmout svým osobitým výrazem, zvukem. Zkusit něco nového, aby dospěli k zjištění, že mají také předpoklady k objevům. Takových lidí není mnoho, protože mají strach ze selhání. Neustále něco posuzují, jestli je to dobré, nebo špatné. A to je myslím chyba, špatný přístup
Dave Samuels o své práci se studenty
Dave Samuels se nejvíce proslavil díky svému působení ve fusion kapele Spyro Gyra. Podílel se na jejich největších hitech. Třeba titulní skladba z desky Morning Dance, v níž Samuels hraje na steel drums a marimbu, obsadila v roce 1979 24. místo v americkém žebříčku popových singlů Billboard Hot 100.
Stylově byl však mnohem univerzálnější, cítil se dobře i v jiných kontextech než v těch na pomezí funku, world music a smooth jazzu, kterými lze definovat hudbu skupiny Spyro Gyra. Za svou bohatou kariéru natočil řadu sólových alb a spolupracoval s širokým spektrem slavných muzikantů a legend. Byl členem sexteta saxofonisty Gerryho Mulligana, hrával třeba s kytaristou Patem Methenym, ale také s kapelou Yellowjackets nebo s Frankem Zappou. S nástrojovým kolegou Davidem Friedmanem založili pozoruhodné duo a také formaci s názvem Double Image.
V pořadu Worldbeat zazněla ukázka jiného klenotu jeho sidemanské diskografie. Na nahrávce z roku 1975 hraje na marimbu, zvonkohru a další perkusní arsenál v komorním orchestru, který doprovodil pianistku Carlu Bley.
V roce 1993 Samuels založil společně se slavným kubánským klarinetistou a saxofonistou Paquitem D’Riverou a newyorským hráčem na steel pan Andym Narellem skupinu Caribbean Jazz Project. Formace složená z virtuosních instrumentalistů obsadila inovativnější pole latin-jazzu a čerpala inspiraci z celého Karibiku, její hudba tepe v rytmu Jamajky, Kuby, Venezuely nebo Peru.
Skupina se za svou existenci dočkala i komerčních úspěchů. Tím největším byl patrně zisk ceny Grammy za nejlepší latin-jazzové album na počátku milénia.
David Alan Samuels se narodil 8. října roku 1948 v městečku Waukegan na břehu Michiganského jezera ve státě Illinois. Jako benjamínek hudební rodiny se inspiroval svými dvěma staršími bratry, kteří hráli na saxofon a piano, a začal se od šesti let učit na bicí. V patnácti už vystupoval v kapelách a brzy prozkoumával jazzové kluby v nedalekém Chicagu. Od roku 1966 studoval na Bostonské universitě hru na vibrafon a marimbu, docházel také na bostonskou Berklee College of Music, kde se jeho mentorem stal slavný Gary Burton. V roce 1974 se přestěhoval do New Yorku, kde působil dosud.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.