Čtvrtý rozměr se nepovedl

3. září 2002

Do kin přišla Kostka 2: Hypercube, druhý díl filmu Kostka Andrzeje Sekuly. První díl (Kostka) byl solidní horor založený na několika nápadech (alespoň pro ty, co měli žaludek na drsnější scény). Srovnání s vizemi Franze Kafky nebo George Orwella možná neseděla, ale nebyla směšná.

V prvním díle Kostky jsme se zničeho nic ocitli společně s různorodou skupinou lidí uprostřed veliké kostky, jedné z mnoha v jakémsi labyrintu, podobném Rubikovu hlavolamu. Při přelézání mezi vnitřními kostkami lidé poměrně krvavě zjišťují, že někde jsou na ně nastraženy pasti. Je nutné počítat složité kódy, které určí jedinou správnou cestu ven. Není to snadné a zdá se, že skupina fatální situaci neunese a zničí se. Film nabídl netradiční hororovou podívanou, kde nebyla nouze o leknutí a napětí. Poměrně levnou výrobou, prací s několika herci, kultovním nápadem a diváckým efektem Kostka vzdáleně připomínala například Záhadu Blair Witch. V některých dialozích sice film skřípal, ale jinak herci dokázali zahrát vnitřní vývoj postav. Debaty o smyslu kostky a o tom, proč zrovna oni se v ní jednoho krásného dne probudili, nebyly nijak hluboké, ale zárověň alespoň nevedly k jednoznačnému řešení a nechaly vás přemýšlet. Mohli jste pak sami sebe děsit tím, co se dá vymyslet.

Druhý díl je zbaven všeho, co bylo v prvním díle překvapivé, děsivé a originální. Příběh o skupině zůstává až na detaily stejný. Podruhé už ho ale autoři nezvládli. Hlavní novinka monstrózní kostky tkví v tom, že jí přibyla další dimenze. Kostka na druhou. Debaty o existenci čtvrtého rozměru, deformaci času a tak podobně.

Sekula nenašel ani inteligentní cestu, jak další dimenzi pomocí filmových prostředků přidat. Dvojrozměrnému plátnu stačí třetí rozměr úplně bohatě! Geometrické parády a vizuální efekty by měly být jen doplňkem a je problém, když není obsah, který by bylo možno doplňovat. Všechny triky Kostky 2 jsou hrozně "spaceově" počítačové, jako by nestačil fakt, že sám námět je dost podobný úkolové počítačové hře, ve které vedete svou skupinu plnou individuí se zvláštními schopnostmi.

Z možností, jak je to s existencí tak obludného bludiště, které nebyly ani v závěru prvního dílu vysvětleny, si "dvojka" vybírá jednu, a tu nám ukáže. Konkrétní vodítko dostává divák i u výběru hrdinů - každý z nich je s monstrózní mučírnou lidí nějak spojen, nepřímo se na jejím vzniku podílel. Hlavní myšlenka se měla zpřehlednit, ale spíše byla značně očesána: zlo lidmi páchané se obrací proti nim. Což je obehraná píseň, když se podíváte na to, kolik hollywoodských filmů, které jsou nyní v našich kinech, tento nápad ždímají. Čapek to se svými mloky a Rossumovou firmou svedl líp. U Kostky 2 někdo příšerně odbyl scénář a pak už film nic, ale vůbec nic nezachránilo. Poznáte to hned, jakmile se efektů nasytíte při titulcích.

Kostka 2 - Hypercube (Hypercube - Cube2, Kanada, 2002). Režie a kamera: Andrzej Sekula, scénář: Sean Hood, hrají: Matthew Ferguson, Neil Crone, Barbara Gordon a další. Česká premiéra: 29. srpna 2002.

oficiální web: www.cubethemovie.com

autor: Pavel Sladký
Spustit audio