Co všechno je jazz: Přínos zpěvaček

14. březen 2013

Třetí část volného cyklu Co všechno je jazz s kontrastní směsicí nahrávek různých nálad, stylů i různých období bude věnována ženským hlasům. Jako obvykle, začne u samého pramene jazzového vývoje a to dokonce hned ve trojím smyslu.

Na jednom ze svých nejslavnějších snímků se nám představí zpěvačka, které se říkalo Královna blues: legendární Bessie Smith s mohutně znějícím hlasovým fondem a stejně mocně působivým výrazem. Jejím partnerem tu bude pionýr, ne-li přímo zakladatel jazzové improvizace Louis Armstrong. Písnička St. Louis Blues, kterou našim posluchačům zpřístupnil už E. F. Burian, byla tehdy považována za pravý symbol jazzu nehledě na to, že ji napsal sám W. C. Handy, označovaný za Otce blues. Nahrávka pochází z roku 1925.

Následně, jak je v tomto pořadu pravidlem, přichází skok v čase, a tentokrát o 86 let dál k naší zpěvačce, která s jazzem prožila většinu svého života a obohatila jej o mimořádně široký rejstřík nálad, témbrů a zvuků: Jana Koubková, Duha ve mně, 2011.

Pak už se dostáváme ke zpěvačkám, které pro řadu posluchačů představují klasiku jazzového zpěvu. Nejprve to bude Billie Holiday, která zdánlivě nenápadným, ale hluboce procítěným způsobem dokázala dát význam mírně nebo i nadmírně banálním textům tehdejší pop music: Withour Your Love z roku 1937. Nelze také opomenout královnu swingového vokálu, Ellu Fitzgerald. Ta bude zastoupena hned dvěma nahrávkami, Flying Home a Smooth Sailing. V obou případech s ukázkami scatu, který etablovala jako klasickou disciplinu swingového zpěvu v období, kdy jazz se bez obtíží obracel i k obecenstvu tehdejší populární hudby.

Zdá se však, že v jazzu se nic neztratí. Mahalia Jackson vyrůstala z tradice černošské duchovní hudby, kdysi vlastně kontradikce světského blues, jež se však s odstupem času stala druhým z kořenů toho, čemu se pak říkalo tradiční jazz. Uslyšíme od ní spirituál Joshua Fit de Battle of Jericho a Gershwinův klasický standard Summertime.

02258271.jpeg

Na závěr pak ještě něco jiného: návrat jedné ze špičkových zpěvaček dnešního jazzu, Dee Dee Bridgewater, tam kde to všechno začalo ještě před odchodem Afričanů do Ameriky: tradiční píseň afrických griotů prý někdy z 12. nebo 13. století, kterou zpěvačka nahrála při své návštěvě Mali roku 2OO7.

autor: Lubomír Dorůžka
Spustit audio