Co všechno je jazz: Big bandy a život v ČR

9. květen 2013

Květnový pořad „Co všechno je jazz“ je tentokrát věnován především jazzovým big bandům. Shodou okolností však připomíná v souvislosti s květnovými dny také pestrobarevný vývoj našeho jazzu i našich osudů od 30. let.

Začínáme proslaveným "Králem jazzu" Paulem Whitemanem a jeho světovým hitem Whispering z 20. let. Whitemana ovšem ani nenapadlo, že někde ve vzdáleném Československu se autoři jazzových textů budou jazzu učit mimo jiné také podle rytmických schémat hitů jeho začátků. Doba se posunula o něco víc než o deset let, Voskovec a Werich si vzali rytmické schéma běžné milostné písničky Whispering, a napsali na ně text, který žádá Ameriku o pomoc před „nacistickým středověkem“ ohrožovanou Evropou. Výsledkem byla Ježkova písnička Kolumbovo vejce.

Uplynulo dalších necelých deset let, v tehdejším Protektorátu Boehmen und Maehren se pilně poslouchaly vysílačky, určené pro americkou armádu v Německu, a jejich králem byl major amerického letectva Glenn Miller. Jeho repertoár hrál tehdy i Karel Vlach a po osvobození v tom pokračoval na svých rozhlasových koncertech. Když ale před naplněným hledištěm někdy záhy po únoru 1948 konferenciér Jiří Traxler ohlásil titul American Patrol, zvedla se mezi posluchači tak spontánní reakce, že to znamenalo zákaz Vlachova vystupování mimo divadelní scénu a také odchod Jiřího Traxlera do zahraničí.

V roce 1966 už se žilo trochu jinak. Jazzový redaktor hamburského rozhlasu Hans Gertberg si pozval k natáčení soubor českých All Stars s vlastním repertoárem. Jaromír Hnilička pro něj napsal skladbu Pouť v elipse, překypující beznadějným zoufalstvím, a doplnil ji slovním objasněním, že právě takhle cítí svůj život v rámci normalizačního socialismu. Je přímo neuvěřitelné, že tato skladba - včetně slovního doprovodu – mohla vyjít i u nás.

A na závěr: roku 2011 se u nás uskutečnila nahrávka osobitého big bandu, který si říká Concept Art Orchestra. Vedl jej chicagský skladatel a aranžér Ed Partyka; ten se v Německu setkal s avantgardisty z kapely nuBox a na bigbandové obsazení je doplnil převážně jazzmany české třicátnické generace. Album, které vydal Radioservis, nese osobitý název Six Movements of Sonification. Jde o momentky z podstatně jiného období našeho jazzu, ze současnosti, kdy je setkávání se zahraničními kolegy pro naše hudebníky značně usnadněno a na desce uslyšíme vskutku mezinárodní společenství.

02638115.jpeg
autor: Lubomír Dorůžka
Spustit audio