Chleba je v Rusku něco víc než potravina, říká kurátor pražské výstavy Russia. Timeless
Výstava Russia. Timeless reaguje na neměnnou politickou situaci v Rusku. Představuje práce 50 autorů a v pražském DOXu bude k vidění do 2. prosince 2019.
Když kurátoři Anton Litvin a Tomáš Glanc vybírali vhodné umělecké dílo pro plakát jimi připravované výstavy Russia. Timeless, prošli mnoho prací. Nakonec vybrali plastiku Dmitrije Cvetkova, současného ruského autora, který na krajíc chleba umístil rudý kaviár a hřebíky. „Chleba je v Rusku něco víc než potravina. Chtěli jsme, aby tento obraz sděloval komplexní historickou pamět ruských lidí, to, jak se vztahují nejen k jídlu, ale k celým dějinám,“ vysvětlil Anton Litvin v ArtCafé.
Rusko se boří do tuhnoucího betonu
Čtěte také
Výstava sestávající z obrazů, kreseb a instalací pěti desítek ruských autorů reflektujících období posledních zhruba sedmdesáti let ukazuje, že se v Rusku za posledních sto let v podstatě nic nezměnilo. „Umělci se mění, jejich prostředky se mění, ale globálně jsme v tom samém bodě, boříme se do tuhnoucího betonu,“ odkazuje Anton Litvin na klíčová díla Andreje Kuzkina a Sergeje Sapožnikova, která vedou k pochopení celého konceptu výstavního projektu. Ten podle druhého hosta, v Česku více než třicet let usazeného malíře Viktora Pivovarova, naprosto zřejmě poukazuje na fakt, že Rusko není demokratickou zemí.
Když Stalin líbal lišku
„Takto národnostně orientované výstavy se ve svobodném světě nenosí, progresivní kurátoři vycházejí z toho, že svět je globalizovaný,“ míní. „Existuje ale celá řada výjimek, které se týkají zemí nesvobodných. Snadno tedy představíte výstavu ruského, čínského nebo kubánského umění. To, že v centru Evropy je výstava věnovaná ruskému umění, je příznačné. Organizátoři berou Rusko jako zemi, která nepatří ke svobodnému světu.“
Viktora Pivovarova v DOXu prezentuje mystifikační, satirické album s názvem Svědectví současníků, v němž autor – převlečený za anonymního sběratele – shromáždil smyšlená svědectví ruských občanů. Ti porůznu vzpomínají na setkání s Josifem Vissarionovičem Stalinem nebo Vladimirem Iljičem Leninem.
Za každou příhodou zachycenou v albu podle Pivovarova stojí reálná událost. „Tak třeba liška, která v lese v noci za úplňku líbá Stalina. Vzniklo to tak, že jsem nakreslil malinkou skicu a námět byl tak podivný. Podíval jsem se tedy do mytologického slovníku, liška tam byla popsaná jako zvíře, které v některých mytologiích vystupuje jako ďáblova nevěsta a spojení s člověkem probíhá při úplňku. Trochu mi to tehdy ukázalo, jak pracuje intuice.
Výstavu Russia. Timeless můžete navštívit v pražském Centru současného umění DOX od 4. 10. do 2. 12. 2019. Více informací o výstavě a doprovodném programu naleznete na webu DOXu.
Bylo by možné podobnou výstavu uspořádat v Rusku? Jak Viktor Pivovarov vnímá těžké dětství, které stejně jako on prožíval třeba i kolega z Moskevské konceptualistické školy Ilja Kabakov? Poslechněte si celé ArtCafé. Hudbu vybíral Václav Havelka.
Související
-
Viktor Pivovarov: V umění starých mistrů je spousta otázek, které jsou věčné
Čelní představitel tzv. moskevské konceptuální školy Viktor Pivovarov se na začátku své umělecké kariéry živil jako ilustrátor dětských knih.
-
Objev roku v českém filmu! Snímek natočený v ruské automobilce
Co se stane, když se vzbudíte ruského medvěda?
-
Světlana Alexijevičová o svých knihách, Putinově Rusku i...
Jedním z významných hostů festivalu Pražské křižovatky byla běloruská spisovatelka, nositelka Nobelovy ceny za literaturu Světlana Alexijevičová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.