Chata na prodej hledí na zaminované pole rodiny kriticky i s pochopením

8. srpen 2018

Režisér Tomáš Pavlíček svým druhým celovečerním filmem kultivuje český komerční film.

S filmy o rodině, jako skupině jedinců, kteří spolu neumí koexistovat, mají české komedie dlouholetou zkušenost. Diváci znají osudy Homolkových, Škopkových ze série Slunce, seno nebo Krause a Šebka z Hřebejkových Pelíšků. A v této tradici, jejímž nejvýraznějším zástupcem byl Jaroslav Papoušek, pokračuje i absolvent FAMU Tomáš Pavlíček. Ten ve svém druhém filmu vypráví o rozhádaných příbuzných, kteří se sejdou k nedobrovolné terapeutické seanci uprostřed hustých lesů. Skupina devíti postav - skládající se ze šesti členů rodiny, dvou partnerů a neodbytného souseda - využije omezený prostor chaty jako hromosvod dávných i aktuálních svárů.

Náš národní přístup k chalupaření však není ústředním tématem filmu, ale tvoří odrazový můstek pro ponor do osobních konfliktů. Pavlíčkova hořká komedie je nečekaně komplexní v rozplétání motivů, které důmyslně konstruují až bolestně typický obraz české rodiny. Chalupářská idylka zůstává kdesi v minulosti, nahlodána parazitem manželské krize, mezigenerační propastí a hlavně neschopností se mezi sebou dorozumět. Na povrch vybublají i porevoluční ideologické rozepře a všudypřítomným tématem se tak stává reflexe minulosti.

Tereza Voříšková a Jan Strejcovský ve filmu Chata na prodej

Každý z těchto konfliktů má pevné místo v hierarchii rodiny. V rovině stejné generace sledujeme vždy dva opačné póly - dominantní matka a pasivní otec, chudý syn a zaopatřená dcera, komplikovaná Slovenka a klidný Němec - ale i v rovině mezigenerační, v níž se do konfrontace postupně dostávají všichni s babičkou. Tímto chytrým párováním se vytěží načrtnutá témata a zároveň zůstává prostor pro komické situace. Snímek tím zdatně rekonstruuje tísnivou atmosféru rodinných setkání, při kterých se z malé chaty či interiéru auta stává minové pole nevhodných otázek.

z filmu Chata na prodej

Právě komika v Chatě na prodej těží z vynikajícího herectví, které zručně tančí na hraně absurdity a málokdy spadne k laciné a pitvorné karikatuře. Na postavy sice nahlížíme kriticky, ale s pochopením, proto film nikdy nezíská takovou hranu, jako například Homolkovi, jejichž Heduš oscilovala mezi postavou komickou a mrazivou trochu obratněji. Cestu k ostřejší satiře komplikuje i babička, která působí pouze jako generátor komických komentářů a je nejvýraznější karikaturou.

Ivana Chýlková ve filmu Chata na prodej

Pavlíček je zručný filmař a jeho pevná ruka se projevuje i v rovině kompoziční a inscenační, kdy na první pohled nedůležité obrazy rozvíjí klíčové motivy. Tato obratnost, především v ilustrování vztahových rozkolů, dodává Chatě na prodej dojem sebevědomého žánrového filmu. Nejvýraznější projev osobní a partnerské krize postavy Terezy Voříškové přichází v nádherném záběru, jehož kompozice situaci reflektuje. V popředí sedí unavaně její partner, zatímco dívka mizí v zadním plánu opačným směrem. Dalším příkladem mohou být promyšlené montáže, které plní přechodovou a rytmizující funkci, oddělují od sebe jednotlivé kapitoly vyprávění a dovolují nám sumarizovat emocionální stav hrdinů. Je až zarážející, že takovou formální jistotu v českých komediích prakticky nevídáme.

Jana Synková ve filmu Chata na prodej

Právě v kontextu českých komedií je také osvěžující Pavlíčkův přístup k minulosti. Celé vyprávění je protkáno její tíhou a ambivalentním přístupem k ní - neodbytný soused s tváří Václava Kopty si přibarvuje vzpomínky na letní lásku s matkou, chatou se rozléhá normalizační hudba a babička automaticky sahá po rudé knize s hvězdou, aby se začetla, ale zároveň do ní odložila špekáček a utřela mastné prsty. Rodina se snaží s minulostí vyrovnat, oprostit se od vzpomínek na milovanou chatu a vystřízlivět z vymyšlené letní lásky. V Pavlíčkově podání není minulost něčím bezprostředně pozitivním, je deformována časovou a emocionální distancí a je nutné podrobit ji kritice.

Ve své Chatě na prodej si Tomáš Pavlíček klestí cestu zarostlým lesem současné české komedie. Obratně se vyhýbá kořenům bulvarizace, křoví sexismu i bahnu primitivního humoru. Kultivuje český komerční film, vysekává ho z morální ambivalence a lpění na minulosti. Za zvuků normalizačního popu sourozenců Ulrychových se Pavlíčkova rodinná terapie vydává do míst, do nichž česká komedie často nevkročí. Je to přístupný a promyšlený snímek, který do poslední vteřiny ví, co chce divákům říct.

Poslechněte si recenzi na Chatu na prodej i následnou debatu o současných komediích a kritických reakcích na ni.

Chata na prodej (ČR, 2018)
Režie: Tomáš Pavlíček
Scénář: Lucie Bokšteflová, Tomáš Pavlíček
Kamera: Jan Baset Střítežský
Hrají: Ivana Chýlková, David Vávra, Tereza Voříšková, Judit Bárdos, Jana Synková, Jan Kačer, Jan Strejcovský, Michael Pitthan ad.
77 min, distribuce ČR: CinemArt, premiéra v ČR: 26. července 2018

autor: Dan Krátký
Spustit audio