Charles Lloyd v Jazz Testu: Když se jazzový veterán spojí s folkovou písničkářkou

19. září 2018

Saxofonista pokračuje ve spolupráci s kapelou The Marvels. Tentokrát ovšem přizval i písničkářku Lucindu Williams. Sledujte další díl Jazz Testu!

Nynější osmdesátník se před dvěma lety pustil s kapelou The Marvels do neobvyklých úprav folkových tradicionálů či politicky třaskavých protestsongů. Jednou z přepracovaných skladeb byla i instrumentální verze Masters of War od Boba Dylana, prostřednictvím které poslali muzikanti „bezeslovnou výčitku“ Donaldu Trumpovi. Právě od tohoto protestsongu se odvinula zdánlivě nečekaná spolupráce s písničkářkou Lucindou Williams.

Spojení s písničkářkou ze světa americany a folku není až tak překvapivé. Člen The Marvels, kytarista Bill Frisell, s Lucindou Williams běžně nahrával. Marvels navíc už měli zkušenost s vokalisty, na předchozím albu hostovala také Norah Jones i bard psanecké country Willie Nelson.

Charles Lloyd & the Marvels with Lucinda Williams – Vanished Gardens v Jazz Testu

Lloyd ale nerezignoval na instrumentální vklad. „Polovina písní je instrumentálních a i zpívané kusy prodlužuje kapela řadou náladotvorných improvizací, které jen podporují vyznění textu,“ vysvětluje autor recenze Tomáš S. Polívka.

Vanished Gardens je z větší části autorské album. O to víc překvapí, jak do skládanky snadno zapadnou pouhé dvě předělávky ze dvou různých světů. Zpívaná rocková balada Angel Jimiho Hendrixe a Theloniův standard Monk’s Mood. Na závěr zařazená píseň Angel má navíc hlubší smysl. Po chmurné svitě navozuje pocit naděje, světla na konci tunelu, aby tak dovršila koncepci desky. O rozporu mezi covery a autorskou částí nemůže být řeč.

Charles Lloyd & The Marvels – I Long To See You

Charles Lloyd - I Long to See You

Po loňském putování do exotických teritorií na živém záznamu Wild Man Dance se legendární saxofonista a flétnista Charles Lloyd spíše vrací na stará známá místa americké tradice. Inspirací se mu stal folk i country. To však neznamená, že by album I Long To See You nebylo kvalitní a zajímavé.

Charles Lloyd má mimořádný dar: dokáže hrát tak, aby mu patřila role leadera, a přitom neruší zpěv Lucindy Williams. Jazzovým puristům by mohl vadit pěvecký přístup zpěvačky, který je zdánlivě ležérní a intonačně celkem uvolněný. „Zde jde ale hlavně o obsahovou stránku věci, neviděl bych to jako zápor, tyto dva světy si rozumějí,“ míní recenzent.

„Písničkářsky folk-rock-jazzové“ či „jazz-folk-rockové“ album Vanished Gardens je svrchovaně vkusné a naprosto soudržné. Leckterý jazzový osmdesátník by Lloydovi mohl závidět jeho nápady a neutuchající schopnost vytvářet zajímavá obsazení. Posuďte sami a dejte nám do komentářů vědět, co si o desce myslíte vy.

Podívejte se na klip k albu Vanished Gardens:

Jazz Test č. 17

Charles Lloyd & The Marvels + Lucinda Williams: Vanished Gardens

Charles Lloyd – tenorsaxofon, flétna

Lucinda Williams – zpěv

Bill Frisell – kytary

Greg Leisz – pedálová steel kytara, dobro

Reuben Rogers – baskytara, kontrabas

Eric Harland – bicí nástroje

www.charleslloyd.com

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.