Charles Lloyd v Jazz Testu: Když se jazzový veterán spojí s folkovou písničkářkou
Saxofonista pokračuje ve spolupráci s kapelou The Marvels. Tentokrát ovšem přizval i písničkářku Lucindu Williams. Sledujte další díl Jazz Testu!
Nynější osmdesátník se před dvěma lety pustil s kapelou The Marvels do neobvyklých úprav folkových tradicionálů či politicky třaskavých protestsongů. Jednou z přepracovaných skladeb byla i instrumentální verze Masters of War od Boba Dylana, prostřednictvím které poslali muzikanti „bezeslovnou výčitku“ Donaldu Trumpovi. Právě od tohoto protestsongu se odvinula zdánlivě nečekaná spolupráce s písničkářkou Lucindou Williams.
Spojení s písničkářkou ze světa americany a folku není až tak překvapivé. Člen The Marvels, kytarista Bill Frisell, s Lucindou Williams běžně nahrával. Marvels navíc už měli zkušenost s vokalisty, na předchozím albu hostovala také Norah Jones i bard psanecké country Willie Nelson.
Lloyd ale nerezignoval na instrumentální vklad. „Polovina písní je instrumentálních a i zpívané kusy prodlužuje kapela řadou náladotvorných improvizací, které jen podporují vyznění textu,“ vysvětluje autor recenze Tomáš S. Polívka.
Vanished Gardens je z větší části autorské album. O to víc překvapí, jak do skládanky snadno zapadnou pouhé dvě předělávky ze dvou různých světů. Zpívaná rocková balada Angel Jimiho Hendrixe a Theloniův standard Monk’s Mood. Na závěr zařazená píseň Angel má navíc hlubší smysl. Po chmurné svitě navozuje pocit naděje, světla na konci tunelu, aby tak dovršila koncepci desky. O rozporu mezi covery a autorskou částí nemůže být řeč.
Charles Lloyd & The Marvels – I Long To See You
Po loňském putování do exotických teritorií na živém záznamu Wild Man Dance se legendární saxofonista a flétnista Charles Lloyd spíše vrací na stará známá místa americké tradice. Inspirací se mu stal folk i country. To však neznamená, že by album I Long To See You nebylo kvalitní a zajímavé.
Charles Lloyd má mimořádný dar: dokáže hrát tak, aby mu patřila role leadera, a přitom neruší zpěv Lucindy Williams. Jazzovým puristům by mohl vadit pěvecký přístup zpěvačky, který je zdánlivě ležérní a intonačně celkem uvolněný. „Zde jde ale hlavně o obsahovou stránku věci, neviděl bych to jako zápor, tyto dva světy si rozumějí,“ míní recenzent.
„Písničkářsky folk-rock-jazzové“ či „jazz-folk-rockové“ album Vanished Gardens je svrchovaně vkusné a naprosto soudržné. Leckterý jazzový osmdesátník by Lloydovi mohl závidět jeho nápady a neutuchající schopnost vytvářet zajímavá obsazení. Posuďte sami a dejte nám do komentářů vědět, co si o desce myslíte vy.
Podívejte se na klip k albu Vanished Gardens:
Jazz Test č. 17
Charles Lloyd & The Marvels + Lucinda Williams: Vanished Gardens
Charles Lloyd – tenorsaxofon, flétna
Lucinda Williams – zpěv
Bill Frisell – kytary
Greg Leisz – pedálová steel kytara, dobro
Reuben Rogers – baskytara, kontrabas
Eric Harland – bicí nástroje
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.