Čeští kardiologové chtějí zjistit, zda elektromobily neškodí řidičům se srdečními implantáty

11. květen 2019

Automobilový svět se zamiloval do aut na elektřinu. Vyvstává kvůli tomu řada otázek i v medicíně. Nemohou elektromobily uškodit lidem se srdečními implantáty, například kardiostimulátory? Po odpovědi pátral Matěj Skalický.

V Česku má srdeční implantát léčící arytmii přes čtvrt milionu lidí. „Je pro nás velmi důležité mít jasná data o bezpečnosti pro naše pacienty, kteří dlouhodobě nosí implantáty, ať se jedná o kardioverter-defibrilátor nebo kardiostimulátor,“ vysvětluje přednosta první interní kardiologické kliniky Fakultní nemocnice Olomouc Miloš Táborský.

Kardiologové chtějí otestovat, zda mohou tito lidé řídit elektromobil. „Cílem výzkumu je zjistit, zda v průběhu jednotlivých režimů jízdy nedochází k elektromagnetické interferenci, která může na určitou dobu vyřadit kardiostimulátor z provozu, a tím potenciálně ohrozit naše pacienty,“ říká Táborský.

Kardiostimulátor je pomocníkem lidského srdce. Na co by si jeho uživatelé měli dát pozor?

Kardiostimulátor

Kardiostimulátor dokáže pomoct při pomalém srdečním rytmu, bradykardii. Implantované defibrilátory zasáhnou při příliš rychlé akci srdeční, tachykardii. Jak tito malí velcí pomocníci vlastně fungují?

Výzkum začne v červnu. Nejdřív ho ale musí schválit etická komice Fakultní nemocnice v Olomouci. Do testování se zapojí padesátka pacientů. Elektromobilem budou jezdit, couvat a nabíjet ho. Po dvou měsících bude jasné, zda elektromagnetické pole má, nebo nemá na srdeční implantáty vliv. „V autě budou kamery, aby bylo vše transparentní. Jednoho výrobce aut budou testovat  pacienti s jedním typem implantátu,“ doplňuje Táborský.

Podobný výzkum už loni provedli němečtí kardiologové. Na vážnější problémy nepřišli. „Primárně se bavíme o indukci proudů do těla, které mohou potenciálně obtékat kardiostimulátor a narušit jeho funkce,“ říká Lukáš Jelínek z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze. „Primární problém není elektromobil sám. Při jeho běžném provozu se nedostaneme k silové elektřině, která je mezi baterií a motorem. Bavíme se o nabíjení elektromobilu.“

Ale ani v tomto případě by lidé se srdečními implantáty neměli mít problém: „Většina nabíječek má napětí kolem 500 voltů, takže protékající proudy nejsou až tak závratné. Stovky ampér jsou málo, aby vyvolaly silné magnetické pole. Navíc vodiče jsou většinou tzv. kompenzované: proud teče tam i zpátky stejný vodičem a pole klesá enormně rychle. Expozice je skutečně velice malá,“ dodává Jelínek.

Každý výrobce elektromobilů i dobíjecích stanic navíc musí splňovat platné zákony, které stanovují expoziční limity. Kardiologové si každopádně chtějí být stoprocentně jistí.

autoři: Matěj Skalický ,
Spustit audio

Související