Český hudební export: posílat cédéčka je zbytečné, důležitý je osobní kontakt

26. září 2017

Co poradit českým kapelám, které chtějí uspět v zahraničí? Platilo vůbec někdy pravidlo, že stačí tvořit originální a dobrou hudbu a sláva přijde automaticky? Má smysl posílat dramaturgům cédéčka? A jak tohle všechno změní nová česká exportní kancelář SoundCzech? O hudebním exportu mluvila v předvečer showcaseového festivalu Českého rozhlasu Czeching koordinátorka projektu Marie Čtveráčková s hudebním dramaturgem MeetFactory a spoluzakladatelem platformy Shape Michalem Brennerem a manažerkou, agentkou a hudební publicistkou Annou Mašátovou.

Klíčovým termínem v jakékoliv diskuzi o hudebním exportu je konkurenceschopnost, což je podle moderátorky Marie Čtveráčkové slovo, které se možná k umění úplně nehodí. Anna Mašátová si to ale nemyslí. „Hudební scéna samozřejmě je i o byznysu, muzikanti potřebují z něčeho žít. Skupina sice musí být originální, ale to samo o sobě nestačí. Důležitá je píle, schopnost zajímat se o to, co se děje na jiných hudebních scénách, kapela by měla mít i manažerské schopnosti a pomáhá, když se orientuje i v grantech,“ řekla ve studiu Radia Wave Mašátová.

Hudební dramaturg MeetFactory Michal Brenner to vidí podobně. „Nezbytný je zvuk a prezentace na určité úrovni a podpora agentury a manažerů. České skupiny mají pořád představu, že stačí někam uploadnout hudbu a někdo už je vytáhne na světlo. Takhle to ale nefunguje a nikdy nefungovalo, je to jenom romantická představa. Je potřeba mít známosti v zahraničí, někoho, kdo zná tamější trh a je schopný tu hudbu nabídnout.“

Čtěte takéNevzdávejte to po prvním neúspěchu, říká Petra Ludvíková, promotérka a dramaturgyně Paláce Akropolis

Anně Mašátové se jako manažerce brněnské post-folklorní kapely Ponk podařilo s kapelou vyjet třeba na největší world music showcaseový festival WOMEX. Právě pro žánr world music nebo jazz více než pro jakýkoliv jiný platí, že zásadní je networking a osobní kontakt. Manažeři i kapely musí jezdit na konference a showcasey a nabírat kontakty třeba na hudební publicisty z prestižních časopisů. „Dnes není problém obeslat stovky médií mailem, osobní kontakt je ale nenahraditelný,“ přibližuje svoje zkušenosti Mašátová.

Nezbytnost osobního kontaktu zdůrazňuje i Brenner, který má zkušenosti z platformy pro inovativní hudbu Shape. Ta funguje výhradně na bázi osobního kontaktu, tvoří ji 16 kurátorů festivalů a hudebních prostorů, kteří si navzájem doporučují hudbu. „Když chci vědět, co se děje v polské hudbě, tak se zeptám ředitele festivalu Unsound,“ vysvětluje Brenner s tím, že pro kapely je vlastně úplně zbytečné posílat dramaturgům cédéčka nebo flashky s hudbou.

Jakou roli hrajou v propagaci české hudby Česká centra v zahraničí? A co můžeme čekat od nově založené exportní kanceláře SoundCzech? Poslechněte si celý rozhovor s Annou Mašátovou a Michalem Brennerem a stavte se zítra na Czeching!

Czeching 2017
autor: Radio Wave
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.