České nebe je v pekle. Božena Němcová a pohádky bratří Grimmů

2. únor 2022

O původu pohádek, jejich tvorbě a variantách hovoří s bohemistou z univerzity v německém Göttingenu Lubomírem Sůvou spisovatelka Markéta Pilátová. V pořadu zazní ukázky z pohádek a dopisů Boženy Němcové a z díla bratří Grimmů. Poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

Účinkují: Eva Novotná, Jiří Valůšek
Připravili: Lubomír Sůva, Marek Horoščák
Režie: Lukáš Kopecký
Premiéra: 3. 2. 2021
Natočeno: v brněnském studiu Českého rozhlasu

Pohádky Boženy Němcové a bratří Grimmů zná v nějaké podobě asi každý z nás. Ne úplně známý je ale jejich původ a způsob jejich vzniku. Jedním z mýtů je například to, že jde o zápisy ústně tradovaných příběhů. To přitom platí jen pro část z díla těchto tvůrců. Jak tedy vznikaly dnes už klasické texty, které považujeme za součást našeho kulturního dědictví? Nebylo to tak samozřejmé a snadné, jak by se nám dnes mohlo jevit. Samotná definice, že by mělo jít o záznamy „vyprávění prostého lidu“ rozhodně neplatí ve všech případech. Někdy se jedná o varianty příběhů z jiných kultur a jazykových oblastí, jindy skutečně jde o záznamy vyprávění, ale nikoliv z úst prostých venkovanů, ale spíše vzdělaných měšťanů.

Čtěte také

Jak tedy dnes již kanonizované pohádky Němcové a Grimmů vznikaly, jaká byla motivace těchto tvůrců k jejich sběru a tvůrčímu zpracování a jakou roli hrálo dobové podhoubí – to jsou jen některé z otázek, které položila spisovatelka (a mimo jiné také dlouholetá lektorka českého jazyka v Argentině a Brazílii) Markéta Pilátová Lubomíru Sůvovi, který byl hostem dalšího z Večerů na téma na stanici Vltava.

Lubomír Sůva vystudoval na brněnské Divadelní fakultě Janáčkovy akademie múzických umění divadelní dramaturgii, posléze pracoval v brněnském Divadle Polárka a v nakladatelství Větrné mlýny, kde se mimo jiné dramaturgicky a organizačně podílel na největším českém literárním festivalu Měsíc autorského čtení. Kromě toho má na svém kontě několik divadelních dramatizací klasických pohádek, ale také uvedení vlastních dramatických textů a dramatizací. Od roku 2010 působí jako lektor českého jazyka na univerzitě v Göttingenu, kde také před nedávnem obhájil svou německy psanou dizertaci s názvem České nebe je v pekle. Srovnávací analýza pohádek Boženy Němcové a bratrů Grimmů. Z této práce také pořad tematicky vychází.

autoři: Lubomír Sůva , Marek Horoščák , Český rozhlas Vltava
Spustit audio

Související

  • Markéta Pilátová: Nóbl zlodějka

    Občas se mě někdo zeptá, kde vlastně beru náměty na knížky? Většinou jsou ale tazatelé zklamaní, když okamžitě nezačnu mluvit o intuitivním psaní, o spirituální energii.

Nejnovější hry a četba

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová