České divadlo opět začalo

23. prosinec 2002

Se zpožděním způsobeným povodněmi a také sponzorskou výměnou zahájil osmý ročník přehlídky profesionálních souborů divadel ČR "ČESKÉ DIVADLO 2002/03". V rámci této přehlídky, jejíž stálou scénou letos bude Švandovo divadlo na Smíchově a patronkou Stella Zázvorková se po celý rok budeme v Praze zpravidla po nedělích setkávat s regionálními soubory z celé České republiky a diváci regionálních divadel s pražskými divadly.

A jako každoročně komise studentů divadelní vědy udělí Ceny Českého divadla - Múzy Thálie. Za loňský rok získaly cenu Radmila Urbanová, Adrian Jastraban, Faust I. a II. z Městského divadla Olomouc a zvláštní cenu poroty za uměleckou statečnost na regionu dostalo Městské divadlo Karlovy Vary a skupina tvůrců kolem Čestmíra Kopeckého.

Letošním úvodním představením byl Večer tříkrálový Jihočeského divadla České Budějovice. (Tamní Krvavá svatba vyhrála loňskou cenu diváků). Sergej Fedotov využil především situační komiky hry a dal hercům příležitost vyniknout na téměř prázdném jevišti. Jediným ozvláštněním pak bylo pojetí hraběte Orsina, jako jakéhosi melodramatického hrdiny, který připlouvá na svém trůnu ve tvaru lodi a mluví s notným patosem. Ostatní postavy byly sice podány víceméně klasicky, ale zato velmi osobitě a živě a především pak postavy Marie a Violy.

Večer tříkrálový

Druhým představením byla Těsnohlídkova Liška Bystrouška hradeckého DRAKu v režii Jakuba Krofty. Tomuto představení v mnohém uškodil odvěký předsudek, že loutkové divadlo je pro děti, jak také byla Bystrouška uvedena. Nápadité a výtvarně velmi zajímavé představení však bylo spíše určeno dospělým, kteří nejlépe mohli vychutnávat veškeré manželské třenice i jejich eposovitý protějšek ve zvířecím světě. Za zmínku pak stojí i samotné loutky Marka Zákosteleckého, jejichž hlavy svítily a vzniklo tak cosi blízkého černému divadlu.

Poslední prosincovou inscenací byl Goldflamův Písek Klicperova divadla z Hradce Králové v režii Vladimíra Morávka. Tato procházka nedávnou minulostí s pohledem skrz padající zrnka písku v přesýpacích hodinách nás provedla časy od druhé světové války přes období totality až po komercionalizovanou přítomnost. Inscenace se odehrávala v několika prostorových plánech se zapojením písní a forbínových projevů do mikrofonu, tedy s postupy, jichž Morávek nepoužívá poprvé a patrně ani ne naposledy.

Písek

Nejbližší příležitostí k návštěvě přehlídky budete mít 5.1.2003 v Divadle na Vinohradech, kde Městské divadlo Zlín uvede Večer Třísestrový, Tedy Tři sestry od A.P.Čechova a Rezy de Vet.

autor: Filip J. Zvolský
Spustit audio