Česká opera očima britského muzikologa. Collegium Marianum slaví 20 let

25. listopad 2017
Jana Semerádová, vedoucí souboru Collegium Marianum

Hosty pořadu Reflexe: Opera! jsou muzikolog a režisér Brian Large a vedoucí souboru Collegium Marianum, flétnistka Jana Semerádová.

Brian Large převzal v Praze medaili Nadace Bohuslava Martinů. Soubor Collegium Marianum slaví letos 20 let existence. V Praze připomněl výročí svým příznivcům i sobě představením opery Georga Friedricha Händela Acis a Galatea.

Když někdo sleduje DVD se záznamem operní inscenace a vydrží až do závěrečných titulků, s velkou pravděpodobností v nich bude jako režisér záznamu uveden Brian Large. Po 20 let tomu bylo stejně i v závěru přenosů Novoročních koncertů Vídeňských filharmoniků z Musikvereinu.

Britský muzikolog, dokumentarista a režisér přímých přenosů i záznamů přijel do České republiky v říjnu. Převzal ocenění festivalu Zlatá Praha, medaili Nadace Bohuslava Martinů a režíroval stream a záznam představení Dona Giovanniho, které ve Stavovském divadle řídil Plácido Domingo.

Režisér a muzikolog Brian Large s medailí Nadace Bohuslava Martinů

Brian Large je skutečnou legendou svého oboru, natočil přes 600 záznamů a hudebních filmů, spolupracoval snad se všemi, kdo v opeře v posledních 40 letech něco znamenali a znamenají. Je také autorem první anglicky psané biografie Bohuslava Martinů a znalec i obdivovatel české opery.

Jana Semerádová: „Ještě aspoň dalších 20 let“

Collegium Marianum se řadí ke špičce našich souborů staré hudby, specializuje se na české baroko a scénické projekty. S vedoucí Collegia Marianum, flétnistkou Janou Semerádovou jsme mluvili o Händelově opeře, staré hudbě obecně, ale pochopitelně také o historii souboru, i když není úplně jisté, kdy vlastně přesně začala. Datum prvního koncertu Jana Semerádová zapsané nemá. Jedním z témat byla také interpretace staré hudby a zda v ní existují „národní školy“.

Árii „Love in Her Eyes Sits Playing“ z opery Acis a Galatea zpívá Paul Agnew, hraje ansámbl Les Arts Florissants, provedení řídí William Christie.

Acis a Galatea je jedna z mála barokních oper, která se nikdy nepřestala hrát a nemusela čekat na novou vlnu zájmu o starou hudbu, která zesílila ve druhé polovině 20. století. S Janou Semerádovou jsme se zamýšleli také nad tím, proč zrovna Acis a Galatea se udržel na repertoáru operních divadel.

autor:Boris Klepal