Česká filharmonie v čele se Semjonem Byčkovem vydala „Projekt Čajkovskij“. Nahrávky vznikaly 4 roky
Semjon Byčkov začal s Českou filharmonií natáčet v roce 2015. A právě prostřednictvím Čajkovského hudby došlo k jeho sblížení s orchestrem, takže převzetí postu šéfdirigenta a hudebního ředitele po odchodu Jiřího Bělohlávka bylo jen logickým následkem vřelé spolupráce.
„Nahrávali jsme tehdy symfonickou předehru Romeo a Julie a Symfonii číslo 6 - Patetickou. Pak následovala další díla. Nyní, po čtyřech letech od zahájení natáčení, držíme v rukou tento box sedmi CD a celý projekt je tak završen. Minulé úterý jsem se po čtyřech měsících vrátil do Prahy, abych opět se svým orchestrem pracoval. A když jsem po čase slyšel jeho unikátní zvuk a sáhl si opět na jeho duši, byl to opravdu mimořádný pocit. Věnujeme se teď na zkouškách opět Čajkovskému, protože budeme tento rozsáhlý nahrávací projekt prezentovat na několika mimořádných koncertech. A první z nich bude samozřejmě v Praze,“ říká Semjon Byčkov.
Budou to celkem čtyři rezidence - v září na Dvořákově Praze, v říjnu v Tokiu a v listopadu ve vídeňském Musikvereinu a v pařížské Filharmonii. Program evropských rezidencí složených ze tří koncertů bude stejný. Na prvním zazní symfonie Manfred a První klavírní koncert s Kirillem Gersteinem, na druhém Pátá symfonie, Serenáda pro smyčce a Variace na rokokové téma s Gautierem Capuçonem a na třetím Šestá symfonie a Houslový koncert s Renauldem Capuçonem. Na třech tokijských koncertech v Suntory Hall, Bunkyo Civic Hall a NHK Hall budou uvedeny Šestá symfonie, symfonie Manfred a Houslový koncert, který s Českou filharmonií provede koncertní mistr Berlínské filharmonie Daišin Kašimoto. Čajkovského hudbu má tak podle slov Semjona Byčkova Česká filharmonie doslova v krvi.
„Slyšet orchestr hrát tuto hudbu po určité době, navíc s takovou láskou a pochopením, je opravdu mimořádné. Cítím tak obrovské zadostiučinění a jsem šťastný, že jsem zde. Není důležité, kdo na který nástroj hraje. Cítím, že všechny hráče České filharmonie Čajkovského hudba mimořádně zasáhla, hráli a nahrávali ji s obrovskou chutí a láskou, a na výsledných nahrávkách je to opravdu znát. Když vidím podobné souznění, je to jeden z těch nejkrásnějších pocitů, které mohu v životě zažít.“
Nahrávání jednotlivých děl bylo velmi náročné a předcházela mu důkladná příprava. Po zkouškách, které v některých případech začaly několik měsíců před prvním provedením, orchestr skladby zahrál na několika koncertech, aby si od nich opět na určitou dobu odpočinul. Po několika týdnech se k nim znovu vrátil a pracoval na studiové nahrávce. Pouze nahrávky klavírních koncertů byly pořízeny živě. Ne náhodou zazní Čajkovského hudba také na zahajovacím koncertě 124. sezóny České filharmonie, který se uskuteční 4. září 2019 od 19:30 v pražském Rudolfinu. V kontextu děl Bedřicha Smetany a Dmitrije Šotakoviče bude uvedena Dopisová scéna z opery Evžen Oněgin se sopranistkou Jelenou Stichinou.
Decca Classics: Projekt Čajkovskij – komplet nahrávek
Datum vydání: 30. srpna 2019
CD 1: Symfonie č. 1 a 2
CD 2: Symfonie č. 3, Předehra-fantazie Romeo a Julie
CD 3: Symfonie č. 4, Francesca da Rimini
CD 4: Symfonie Manfred
CD 5: Symfonie č. 5, Serenáda pro smyčce
CD 6: Symfonie č. 6, klavírní koncert č. 1 s Kirillem Gersteinem
CD 7: Klavírní koncerty č. 2 a 3 s Kirillem Gersteinem
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.