Ceny Alfréda Radoka 2010

7. březen 2011

Pátý březen byl ve znamení udělovaní cen za významné počiny v českém filmu i v divadle. Zatímco se v Lucerně udělovaly ceny Českého lva, v Divadle Komedie probíhalo slavností předávání Cen Alfréda Radoka. Ceny v sobě zahrnují dramatickou soutěž i ocenění v inscenačních kategoriích. Letošnímu 19. ročníku dominovalo Dejvické divadlo.

V sobotu 5. března byly v Divadle Komedie předány Ceny Alfréda Radoka za rok 2010, které každoročně uděluje Nadační fond Cen Alfréda Radoka ve spolupráci s agenturou Aura-Pont a časopisem Svět a divadlo. Ceny v sobě zahrnují dramatickou soutěž o nejlepší původní českou divadelní hru. Nadační fond ve spolupráci s agenturou Aura-Pont každoročně vyhlašuje česko-slovenskou anonymní dramatickou soutěž, která je příležitostí a motivací k původní autorské tvorbě, a to především pro začínající divadelní autory. Druhou část cen tvoří ocenění v inscenačních kategoriích, kterými jsou inscenace roku, nejlepší ženský a mužský herecký výkon, divadlo roku, původní česká hra, scénografie, hudba a talent. Hlasování 19. ročníku se zúčastnilo 78 divadelních kritiků.

Režie ceremoniálu a koncepce programu padla na bedra kmenového režiséra Divadla Komedie Davida Jařaba, který zvolil do role moderátorů herce svého ansámblu Martina Pechláta a Jiřího Černého.
Aby vážnost prestižní události byla odlehčena, zvolil David Jařab recesistickou formu, v níž byli moderátoři převlečeni za české loutkářské symboly Spejbla a Hurvínka. S nadsázkou a stylizovaným opovržením hovořili o významu české divadelní kultury, díky čemuž docílili řady komických situací.

Hned tři ceny putovaly do Dejvického divadla, které zvítězilo v kategoriích divadlo roku, inscenace roku a nejlepší mužský herecký výkon.
Režisér Miroslav Krobot převzal z rukou ministra kultury Jiřího Bessera cenu za svou inscenaci Muž bez minulosti. „Je to nejstarší takováto anketa a mně se líbí obor inscenace roku, protože to není jen o režisérech nebo jen o hercích, ale je to komplexní a myslím si, že je to spravedlivé. Takže když to člověk dostane, má radost. Právě že máme plno a máme tuto pověst, tak si můžeme dovolit věci, které diváci budou trošku hůř zkousávat, nebo možná, že je zkousnou, ale zkusíme jít, kam až to půjde.“

02276438.jpeg

Za hlavní roli v Krobotově Muži bez minulosti získal David Novotný cenu za nejlepší mužský herecký výkon: „Já jsem nečekal, že mě to dojme a že mi to podlomí trošku kolena. Když jsem sem šel, tak jsem to přál zejména té inscenaci, stavěl jsem tu inscenaci nad individuální výkon. Ale když se to takto hezky sejde, tak je to příjemnější.“

Cena za nejlepší ženský herecký výkon zůstala v Divadle Komedie. Za roli Alžběty v inscenaci Víra, láska, naděje cenu obdržela Ivana Uhlířová. „Jak už řekla paní ředitelka Dejvického divadla, to už na vás je takové stigma, že musíte obstát a z toho je mi ještě hůř než před chvílí. To je můj bezprostřední dojem z udělení Cen Alfréda Radoka.“

02276442.jpeg

Petr Zelenka převzal cenu za původní českou hru uvedenou na českém jevišti, kterou se stali Očištění v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Talentem roku byl zvolen Štěpán Pácl a cenu za hudbu převzal Aleš Březina, který kritiky oslovil svými skladbami v inscenaci Věc Makropulos. V kategorii scénografie zvítězil Robert Wilson, který byl nominován za oba své loňské počiny v Národním divadle v Praze, mezi nimiž figuruje Věc Makropulos, za níž cenu získal, i opera Káťa Kabanová. Cenu za Roberta Wilsona převzala legenda českého divadla Soňa Červená.

Slavnostního předávání se zúčastnil i šéfredaktor časopisu Svět a divadlo Karel Král. „Dává to obrázek o tom, co si myslí kritika o českém divadle, ale zároveň v průběhu času to dělá obrázek o tom, jak české divadlo vypadá. Celé kvantum kritiků dá něčemu hlasy a jakoby tím nahlas šeptaly: na tohle jděte, toto stojí za vidění. A já doufám, že jsou diváci, čtenáři nebo posluchači, kteří si řeknou, na tom něco bude, na to se půjdu podívat. A v tomto století to zatím vypadá na vládu Dejvického divadla, které má nejvíc cen.“

V dramatické soutěži byla letos udělena všechna tři místa. Třetí místo patřilo Tomáši Urbánkovi za hru Pan Myš, na druhém místě byla oceněna Iveta Horváthová za představení Rodinné Blues a první cenu získala Eva Prchalová za inscenaci Závrať.

Spustit audio