Čarovná hudba Adriána Demoče: Pocit objevování je nádherný, vysvětluje skladatel

19. duben 2021

„Inklinuji i k hudbě tiché a pomalé", říká o sobě pozoruhodný slovenský skladatel Adrián Demoč (1985), který už deset let žije ve Španělsku. Londýnský lable Another Timbre mu aktuálně vydal dvě alba Žiadba a Hlaholika. Už dříve na sebe upozornil na Institutu Ostravské dny, v roce 2019 jeho orchestrální skladbu Něha ocenila a hrála Česká filharmonie.

Hudba Adriána Demoče je skutečně čarovná: poetická, tichá, křehká, plná barev, které podtrhují flažolety, chytrá a intelektuálně zajímavá, redukovaná místy na samou podstatu. Po studiích konzervatoře v Bánské Bystrici přichází na JAMU v Brně, kde mu byla blízká estetika a světonázor jeho pozdějšího učitele Martina Smolky.

Objevování neexistující hudby

Čtěte také

Kompoziční stáže absolvoval také v Litvě a Rumunsku, ale Českou republiku a speciálně Brno bere Adrián jako svou alma mater. Futurissimo v rozhovoru s tímto skladatelem nabízí průřez jeho dosavadní tvorbou: od studiových snímků v intepretaci ansámblu Apartment House, po live nahrávky z významných festivalů i skladatelské soutěže České filharmonie, a nechybí také skladba pro pětistrunné housle virtuózního hráče Milana Paľy, kterému Adrián píše tzv. na míru.

„Mladické choutky si něco dokazovat už mě přešly. Ale pocit objevování, kdy věci do sebe začnou zapadat, je nádherný. Nesmírně si cením času, který mohu trávit ve snaze zaposlouchat se do ještě neexistující hudby, dostat se jí pod kůži a najít si ji pro sebe“, uvažuje nahlas o své kompoziční práci Adrián Demoč.

Jeho portrét připravila Tvůrčí skupina Hudba.

Spustit audio

Související