Carlo Goldoni: Náměstíčko. Slavná italská komedie ve hvězdném hereckém obsazení

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Simona Stašová

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Komedie o dívkách, které by se rády vdávaly, a mládencích, kteří jsou ochotni si pro ně vjet pořádně do vlasů. V hlavních rolích Simona Stašová, Růžena Merunková, Jaroslava Kretschmerová, Jaroslav Kepka, Martin Dejdar. Adaptaci známého titulu italského komediografa poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

Rozhlasová úprava: Vladimír Mikeš
Osoby a obsazení: Gasparina (Simona Stašová), paní Catte Klevetná (Růžena Merunková), Lucietta, její dcera (Jaroslava Kretschmerová), paní Pasqua Mazaná (Eva Klepáčová), Gnese, její dcera (Sylva Sequensová), Orsola, preclíkářka (Blanka Vikusová), Zorzetto, její syn (Martin Dejdar), Anzoletto, podomní obchodník (Jaroslav Kepka), kavalír (Miroslav Masopust) a Fabrizio, Gasparinin strýc (Miloš Hlavica)
Dramaturgie: Hynek Pekárek
Překlad: Vladimír Mikeš
Hudba: Miroslav Kořínek
Režie: Alena Adamcová
Natočeno: v roce 1987

Už v osmi letech napsal Carlo Goldoni první scénář loutkové hry. Přesto vystudoval práva a krátkou dobu byl advokátem. Divadlo však nakonec zvítězilo a Goldoni se stal nejen nejhranějším italským dramatikem, ale také reformátorem italského divadla, když proti improvizační volnosti a zároveň schematičnosti commedie dell´arte postavil úplný a závazný text. Svou reformou však proti sobě Goldoni poštval tradicionalisty, kteří trvali na starém divadle masek. Po jejich útocích nakonec odešel do Paříže, kde dále psal až do své smrti v roce 1793.

Goldoni je autorem více než dvou set komedií a osmdesáti kratších dramatických útvarů pro hudební veselohry. Náměty čerpal ze skutečného života a z vlastních zkušeností. Na postavy a postavičky svých komedií se díval se shovívavou ironií a s pochopením pro jejich slabosti. Goldoni, který své zkušenosti shrnul ve zdramatizované poetice Komické divadlo, ustanovil svého druhu měšťanskou komedii založenou na charakterech. Postavy se temperamentem a myšlením podobaly jeho současníkům.

Dějiště svých her často umisťoval do rodných Benátek. To platí i pro komedii Náměstíčko, která nám připomene, že v jižních krajích se život v mnohem větší míře odehrával na veřejném prostranství před očima všech.

Spustit audio
autoři: Tvůrčí skupina Drama a literatura , Hynek Pekárek