Bylo jich pět a budou zpívat
My hoši, co spolu mluvíme, nechodíme do Národního domu, jelikož jsou tam okna vysoko, ale chodíme do Lidového domu, tam jsou okna nízko. To jeden z nás zaplatí vstupné, a když v sále zhasnou, pak oknem pomůžeme těm druhým dovnitř, abychom nemuseli platit Takové chodění do bijáku vynalezl Zilvar, jelikož by mu tatínek nikdy nedal korunu na vstupné. Tak my si sedíme a velice se nám to líbí, protože je to zadarmo. A udělali jsme to mockrát, a bylo nás pět, co jsme lezli oknem, a to: já, Zilvar z chudobince, Bejval Antonín, Jirsák Čeněk a Éda Kemlink.
Kdo by je neznal? Vykutálenou klukovskou partu, jejíž příběhy a dobrodružství zachycené geniálním perem Karla Poláčka v dětském románu Bylo nás pět vzrušovaly několik generací čtenářů. Pomyslný vypravěč těchto příběhů Petr Bajza a jeho kamarádi oživnou v průběhu letošního Pražského jara v neděli 18. května na jevišti Laterny Magiky jako zpívající hrdinové stejnojmenné opery-muzikálu. Podle Poláčkovy knihy ji zkomponoval Pavel Trojan a v režii Martina Otavy nastudovala Dětská opera Praha společně se Symfonickým orchestrem Pražské konzervatoře řízeným Miriam Němcovou. Soubor vedený pěvkyní Národního divadla Jiřinou Markovou-Krystlíkovou není přitom pražskojarnímu publiku neznámý: v roce 2000 uvedl v rámci festivalu premiéru jiného dětského představení na obdobně evergreenový český námět Foglarových Rychlých šípů s hudbou Evžena Zámečníka.
A co říká o svém novém dílku jeho autor - skladatel Pavel Trojan?
"Když jsem byl Jiřinou Markovou-Krystlíkovou osloven, abych pro dětskou operu Praha zpracoval tento námět do hudebně dramatické podoby, pustil jsem se okamžitě s chutí do páce. Sám jsem ve svém klukovském věku prožíval nadšení z dobrodružství i malérů této pětice hrdinů. Na kouzelné libreto Marie Kronbergerové jsem se pokusil vytvořit hudbu, která by vystihla cosi z oné neopakovatelné atmosféry literární předlohy, hudbu, která se dobře zpívá i poslouchá. Měl jsem na mysli prokomponovaný celek, kde se uplatní sólová píseň, árie, recitativní partie, ansámbly i sbory, ale i taneční prvky. Něco, co bude muzikálem nebo operou či obojím zároveň.
Podstatná část díla je věnována pěti hlavním hrdinům, ale nemohou samozřejmě chybět ani maminka s tatínkem, Kozí Kuncka, pan Fajst, Otakárek Soumarů, scéna v cirkusu, sen o Indii atd. Protože práci Dětské opery sleduji už delší čas, měl jsem po celou dobu jasnou představu, pro jaký sbor píšu, a mnohé dětské tvářičky se mi v mysli hned od počátku spojovaly s konkrétními postavami. Obzvláště, když jsem vzpomenul na raubíře tohoto souboru, hned jsem věděl, jak budou vypadat Jenišáci či Habrováci "
Původní premiéru nového dílka připravilo Pražské jaro pro své nejmenší návštěvníky, ale na své si ve festivalové divadelní řadě přijdou i dospělí diváci. Ve spolupráci se Státní operou Praha je pro ně připravena například česká premiéra opery černošského ragtimového krále Scotta Joplina Treemonisha, zatímco na scéně Národního divadla si odbude v průběhu festivalu tuzemskou premiéru minimalistická opera současného amerického autora Johna Adamse Smrt Klinghoffera. Dílo, jehož námětem jsou pohnuté osudy pasažérů výletního italského parníku Achille Lauro, uneseného v roce 1985 palestinskými teroristy a tragická smrt amerického invalidního turisty, odkázaného na pojízdné křeslo, přichází na českou scénu pouhých několik týdnů poté, co byl zadržen hlavní strůjce únosu Abu Abbas.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.