Bylo jich pět a budou zpívat

17. květen 2003

My hoši, co spolu mluvíme, nechodíme do Národního domu, jelikož jsou tam okna vysoko, ale chodíme do Lidového domu, tam jsou okna nízko. To jeden z nás zaplatí vstupné, a když v sále zhasnou, pak oknem pomůžeme těm druhým dovnitř, abychom nemuseli platit Takové chodění do bijáku vynalezl Zilvar, jelikož by mu tatínek nikdy nedal korunu na vstupné. Tak my si sedíme a velice se nám to líbí, protože je to zadarmo. A udělali jsme to mockrát, a bylo nás pět, co jsme lezli oknem, a to: já, Zilvar z chudobince, Bejval Antonín, Jirsák Čeněk a Éda Kemlink.

Kdo by je neznal? Vykutálenou klukovskou partu, jejíž příběhy a dobrodružství zachycené geniálním perem Karla Poláčka v dětském románu Bylo nás pět vzrušovaly několik generací čtenářů. Pomyslný vypravěč těchto příběhů Petr Bajza a jeho kamarádi oživnou v průběhu letošního Pražského jara v neděli 18. května na jevišti Laterny Magiky jako zpívající hrdinové stejnojmenné opery-muzikálu. Podle Poláčkovy knihy ji zkomponoval Pavel Trojan a v režii Martina Otavy nastudovala Dětská opera Praha společně se Symfonickým orchestrem Pražské konzervatoře řízeným Miriam Němcovou. Soubor vedený pěvkyní Národního divadla Jiřinou Markovou-Krystlíkovou není přitom pražskojarnímu publiku neznámý: v roce 2000 uvedl v rámci festivalu premiéru jiného dětského představení na obdobně evergreenový český námět Foglarových Rychlých šípů s hudbou Evžena Zámečníka.

Soubor Dětské opery Praha

A co říká o svém novém dílku jeho autor - skladatel Pavel Trojan?

"Když jsem byl Jiřinou Markovou-Krystlíkovou osloven, abych pro dětskou operu Praha zpracoval tento námět do hudebně dramatické podoby, pustil jsem se okamžitě s chutí do páce. Sám jsem ve svém klukovském věku prožíval nadšení z dobrodružství i malérů této pětice hrdinů. Na kouzelné libreto Marie Kronbergerové jsem se pokusil vytvořit hudbu, která by vystihla cosi z oné neopakovatelné atmosféry literární předlohy, hudbu, která se dobře zpívá i poslouchá. Měl jsem na mysli prokomponovaný celek, kde se uplatní sólová píseň, árie, recitativní partie, ansámbly i sbory, ale i taneční prvky. Něco, co bude muzikálem nebo operou či obojím zároveň.

Podstatná část díla je věnována pěti hlavním hrdinům, ale nemohou samozřejmě chybět ani maminka s tatínkem, Kozí Kuncka, pan Fajst, Otakárek Soumarů, scéna v cirkusu, sen o Indii atd. Protože práci Dětské opery sleduji už delší čas, měl jsem po celou dobu jasnou představu, pro jaký sbor píšu, a mnohé dětské tvářičky se mi v mysli hned od počátku spojovaly s konkrétními postavami. Obzvláště, když jsem vzpomenul na raubíře tohoto souboru, hned jsem věděl, jak budou vypadat Jenišáci či Habrováci…"

Původní premiéru nového dílka připravilo Pražské jaro pro své nejmenší návštěvníky, ale na své si ve festivalové divadelní řadě přijdou i dospělí diváci. Ve spolupráci se Státní operou Praha je pro ně připravena například česká premiéra opery černošského ragtimového krále Scotta Joplina Treemonisha, zatímco na scéně Národního divadla si odbude v průběhu festivalu tuzemskou premiéru minimalistická opera současného amerického autora Johna Adamse Smrt Klinghoffera. Dílo, jehož námětem jsou pohnuté osudy pasažérů výletního italského parníku Achille Lauro, uneseného v roce 1985 palestinskými teroristy a tragická smrt amerického invalidního turisty, odkázaného na pojízdné křeslo, přichází na českou scénu pouhých několik týdnů poté, co byl zadržen hlavní strůjce únosu Abu Abbas.

Opera Scotta Joplina Treemonisha
autor: Antonín Matzner
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Procházet se vesmírem a dotýkat se hvězd je možné i ve svěrací kazajce…

Jan Pokorný, projektový manažer ČRo

Jack London Tulák po hvězdách

Tulák po hvězdách

Koupit

Vězeň Darrell Standing, původně profesor agronomie, byl za vraždu svého kolegy odsouzen na doživotí. Pět let pak strávil ve tmě v samovazbě, dost často i ve svěrací kazajce.