Budova je stejně důležitá jako vidlička, říká autor největší věže na světě Santiago Calatrava

7. červen 2018
Santiago Calatrava: Art&Architecture

Mezi jeho nejznámější projekty patří dopravní terminál Světového obchodního centra v New Yorku nebo Město vědy a umění ve Valencii. Světově známého a oceňovaného architekta španělského původu Santiaga Calatravu, autora mostů, nádraží, letišť a monumentálních staveb ve více než dvaceti zemích světa, představuje nová výstava v Domě U Kamenného zvonu v Praze ve všech polohách jeho umělecké tvorby. Tedy i jako malíře a sochaře.

„Architektura je kombinací různých umění. I keramika, obrazy a nákresy jsou důležité. Tato výstava ukazuje moji práci blíž realitě, než jak si ji lidé představují,“ říká v rozhovoru pro ČRo Vltava Stantiago Calatrava, který žije v Curychu a v New Yorku.

Tramvajový Strunový most, Jeruzalém, Izrael

Jeho velkolepé a okázalé projekty a rozeznatelný rukopis vzbuzuje emoce a i vášnivé diskuse. Některé jeho skulpturální mosty a budovy se staly vizuálním manifestem vyzývajícím k jinému pohledu na architekturu. Mezi nejnovější projekty, na kterých Calatrava aktuálně pracuje, patří Sharq Crossing v katarském hlavním městě Dauhá a Dubai Creek Tower, největší věž na světě. Sharq Crossing budou tři mosty propojené sérií podmořských tunelů a komunikací o délce přes deset kilometrů.

Čtěte takéGermaine Acogny: Nesmíte nechat věk, aby zvítězil nad vaším tělem!

„Především na začátku své kariéry jsem dělal i velmi malé projekty. Stejně jako se teď věnuji obrovským mostům, jsem se věnoval malému balkonu nebo jedné židli. Pokud jde o design, budova je stejně důležitá jako vidlička nebo kus nábytku. Kontakt s malými věcmi je intimnější. Vidličku vkládáme do úst, to s mostem obvykle neděláme. Každý detail je stejně důležitý jako celek,“ říká architekt, který v rozhovoru zdůrazňuje, že všechny projekty dělá především pro lidi.

Muzeum umění v Milwaukee, USA

Výstava nazvaná Santiago Calatrava: Art&Architecture potrvá do 16. září a ve spolupráci s Galerií hlavního města Prahy ji připravila kurátorka Cristina Carrillo de Albornoz. “Je výjimečným pohledem na Calatravovo neustálé hledání umělecké cesty a na způsob, jakým rozvinul své originální architektonické tvarosloví, velmi vzdálené veškerým konvencím i zavedeným pravidlům jeho doby,” říká kurátorka.

  • Kultura
  • Zpráva