Brněnská Bigbandová elektronika. Poslouchejte Cotatcha Orchestra z Divadla na Orlí

20. květen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Cotatcha Orchestra

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Cotatcha Orchestra vloni v listopadu uzavřel v brněnském Divadle na Orlí sérii koncertů s novým elektronickým repertoárem nazvaným Bigbandová elektronika. Toto bujaré vystoupení zaznamenal Český rozhlas a nahrávku koncertu vám ve čtvrtek zpřístupníme.

Jakoby měl Cotatcha Orchestra jednoho dne pro Brno zastat funkci Big Bandu Gustava Broma. Vede ho mladý trumpetista Jiří Kotača pocházející podobně jako Krautgartner z moravského vinařského kraje a ve svém orchestru se věnuje vedle tradice taky současným hudebním vlivům. V  moderním duchu se nese i jeho poslední projekt Bigbandová elektronika, který o sobě aktuálně dává vědět prostřednictvím své crowdfundingové kampaně snažící se získat veřejnou podporu při přípravě desky.

Sdružuje představitele mladé silné generace hudebníků, kteří se po studiích na Jazzové katedře JAMU neodstěhovali pryč z Brna, naopak zůstali a spojili své síly s tamními staršími jazzmany. Jiří Kotača jako lídr big bandu je v tomto smyslu zásadní scelujících osobností. Nejdůležitější tvůrčí roli při vzniku projektu Bigbandová elektronika ale zastává pianista a oceňovaný skladatel Martin Konvička, mistr jemných hudebních atmosfér a ambientních zvukových ploch.

Martin Konvička

Konvička svůj umělecký koncept na veřejnosti poprvé výrazněji představil v roce 2017 prostřednictvím debutové a jemně elektronické triové desky Coming Homo. Podobný směr nálad je v komorním pojetí navíc blízký i Jiřímu Kotačovi, který kromě trubky bere často do ruky sametově znějící křídlovku a její měkkost jakoby otiskl do celkového vyznění vlastní loňské kvartetní debutové desky Journeys.

Paradoxně, záznam koncertu Cotatcha Orchestra neodhaluje hlavní představitele Bigbandové elektroniky v podobě mystických éterických bytostí, jak by se na „elektro-akustický jazzový ambient“ slušelo – máme naopak co do činění s nevázanými recesisty. Ostatně zjednodušující marketingová slovíčka jako „elektronika“ nebo „ambient“ nemůžou nikdy zprostředkovat celou pravdu, tu si musíme vyposlouchat každý sám za sebe z hudby.

JAZZOVÉ POŘADY NA VLTAVĚ

11:00 JAZZOVÉ DOPOLEDNE (Všední dny a sobota)
18:00 JAZZOVÝ PODVEČER (Každý den)
21:00 KONCERT JAZZ (Čtvrtky)
23:30 JAZZOVÝ PODVEČER (Repríza toho dne)

Vltava na Facebooku

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová